Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Helft werklozen in Work First vindt baan

Bijna de helft – 45 procent - van de werklozen die een werktraject krijgen aangeboden, vindt uiteindelijk een baan. Dat is ruim anderhalf keer zoveel als de gemiddelde uitstroom uit de Wet werk en bijstand.
Helft werklozen in Work First vindt baan

Daar staat tegenover dat een derde van de werklozen die een uitkering

aanvragen, door het werktraject wordt afgeschrikt en de aanvraag intrekt.

Daardoor raken ze uit het zicht van de sociale dienst. Dit blijkt uit een
href=”http://www.divosa.nl/Docs/Publicaties/work%20first.pdf”>rapport van

Divosa
, de vereniging van directeuren van sociale diensten.

Geen uitkering


name=Divosa>Divosa
heeft een benchmark uitgevoerd bij Work-first trajecten.

Sinds de invoering van de
href=”http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=1&subrubriek_id=401&link_id=33271″

target=_blank name=”Wet werk en bijstand”>Wet Werk en Bijstand
in 2004

zetten 85 procent van de gemeenten een ‘Work first’ – traject in om werklozen

aan het werk te helpen met aanbodversterkende activiteiten, werkactiviteiten en

sanctionering. Weigeren betekent vaak geen of een minder hoge uitkering.

InstrumentMet ‘Work First’ lijken gemeenten een

reïntegratie-instrument in handen te hebben dat echt zoden aan de dijk zet,

constateert Divosa. Het voorkomt volgens Divosa dat mensen in de bijstand

terechtkomen en helpt mensen met een bijstandsuitkering aan werk.

Werkende armenMaar de aanpak heeft ook keerzijden. De

focus op werk kan van mensen ‘werkende armen’ maken, die weinig verdienen en

steeds terugvallen op een uitkering. Ook verdwijnen kwetsbare mensen uit het

gezichtsveld van de sociale dienst.

Vervolgonderzoek

Divosa maakt zich daar zorgen over. ‘Wat gebeurt er met die mensen?’

vraagt Divosa-voorzitter Tof Thissen zich af. Hij wil een vervolgonderzoek doen

naar de duurzaamheid van de nieuwe banen en naar de mensen die worden afgewezen

voor een uitkeringsaanvraag.

Lees ook:
archief?tsge_portlet_zw_search1_3_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_search1_3channelId=20107&tsge_portlet_zw_search1_3itemId=51812″

target=”” name=””> Vragen rondom sanctiebeleid sociale diensten bij

agressieve klanten: De dubbele pet van gemeenten
(Zorg+Welzijn Magazine, 9 maart 2005)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.