Er is wildgroei ontstaan aan ‘afluistertechniek’

In de nachtzorg voor mensen met een verstandelijke en/of fysieke beperking wordt gebruik gemaakt van akoestische ‘uitluister’-bewaking. Daar is veel kritiek op vanwege privacy van de cliënt en de enorme hoeveelheid foute incidentmeldingen. ‘Er is een wildgroei ontstaan, terwijl er nieuwe mogelijkheden zijn’, vertelt een teamleider nachtzorg van zorginstelling Prisma.
Foto: Fotolia

Bij Prisma kwamen twee jaar geleden nog 25.000 meldingen per nacht binnen. Het gaat dan om meldingen van incidenten van cliënten die uit bed gaan, geluid maken of anderszins al dan niet “gewoon nachtgedrag” hebben. De oorzaak van die enorme hoeveelheid meldingen is dat alle nachtbewaking akoestisch is. Teamleider Nacht, Annalies van Hest, van zorginstelling Prisma: ‘Je hoort elk zuchtje, kreuntje, kuchje en veel andere zaken die je niet hoeft te horen.’

Privacy

Bij Prisma – zorginstelling met 2.300 mensen met een beperking in Midden- en West-Brabant, 2.300 medewerkers, 700 vrijwilligers en 166 locaties – hebben ze er iets op gevonden: De derde generatie domotica, die veel meer rekening houdt met de privacy van cliënten. ‘Dan moet je denken aan slimme sensoren en intelligente camera- en akoestische bewaking.  Bijvoorbeeld als een cliënt de kamer of het bed verlaat, een horloge die de slaap meet, een matje in bed dat registreert als iemand een epileptische aanval krijgt.’

Slimme techniek

Met de toepassing van die slimme techniek is het aantal meldingen bij Prisma per nacht terug gebracht van 25.000 naar 5000 incidenten. Ook voor ambulante zorg wordt nachtzorg bewaking gebruikt. ‘Belangrijk is dat je de juiste techniek zoekt bij de individuele cliënt’, weet Van Hest. ‘Wij hebben elke cliënt doorgesproken; wat heeft hij of zij nodig voor de nacht en welke specifieke bewakingstechniek hoort daarbij? Verder moeten de zorgverleners weten hoe ze de techniek moeten instellen en toepassen. Daarvoor krijg je een korte scholing, dat is ook thuis mogelijk voor de ouders van een kind met een beperking.’

Uitluisterapparatuur

En dan natuurlijk de prangende vraag: is het toepassen van die slimme techniek ook goedkoper? ‘Bij ons wel’, zegt Van Hest, ‘omdat we gerichter zijn gaan monitoren. En we hoeven minder uren in te zetten van medewerkers, want we hebben fors minder meldingen. We zetten geen domotica in, tenzij het nodig is. Dat is belangrijk vanwege de privacy. Tot nu toe worden cliënten bewaakt met ‘uitluisterapparatuur’, je hoort alles. Dat is zo gewoon geworden, dat de privacy-vraag op de achtergrond is gedrongen. In de langdurige zorg is er een wildgroei ontstaan van akoestische uitluistertechniek.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.