Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Een op vijf dienstverleners wordt maandelijks aangevallen

Hulp- en dienstverleners die te maken krijgen met verbaal en fysiek geweld kunnen woensdag terecht bij een telefonisch meldpunt van Abvakabo FNV. Zij kunnen daar anoniem ervaringen delen en mogelijk oplossingen aandragen. De meldingen vormen samen met een enquête de basis voor een manifest dat de vakbond zal aanbieden aan de politiek en werkgevers.
Een op vijf dienstverleners wordt maandelijks aangevallen

Door Alexandra Sweers – ‘Niet alleen buschauffeurs en ambulancepersoneel hebben te maken met agressie, maar er is ook geweld bij jeugdzorg en verpleeghuizen’, zegt Danielle van Essen van Abvakabo FNV. ‘Vooral het verbale geweld zoals schelden en dreigen neemt steeds meer toe.’ De vakbond roept daarom met de campagne ‘Ik meld agressie en geweld’ alle medewerkers met een publieke functie op om elke vorm van agressie en geweld te melden bij hun werkgevers.

Bespuugd
De vakbond hield een enquête onder werknemers met een publieke functie. Uit de voorlopige resultaten blijkt dat één op de vijf hulp- en dienstverleners maandelijks minimaal één keer wordt geschopt, geslagen of bespuugd. Ruim 22 procent wordt meerdere malen per week geconfronteerd met verbaal geweld.

Structureel
‘Wanneer er incidenten in het nieuws komen over bedreigde buschauffeurs en ambulancemedewerkers, komen er steeds tijdelijke oplossingen. Er worden geen harde afspraken gemaakt’, zegt Van Essen. ‘Door een opsomming van incidenten in het manifest aan te bieden aan de politiek en werkgevers, hopen we op een structurele aanpak.’ Volgens Van Essen kan de politiek er bijvoorbeeld voor zorgen dat geweldplegers zwaardere straffen krijgen.

Afspraken
De vakbond vindt het belangrijk dat incidenten gemeld worden bij de werkgevers. Zij kunnen voor een veilige werkplek zorgen. Van Essen: ‘Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat vrouwen die nachtdienst hebben, bang zijn om ’s nachts buiten te lopen. Dan kan er met de werkgever afspraken worden gemaakt.’

Hulpverleners kunnen woensdag 18 maart van 9.00 tot 21.00 uur het telefoonnummer 079-3536140 bellen. Zij kunnen anoniem hun ervaringen delen en mogelijke oplossingen voor het geweld aandragen. Mensen die nog mee willen doen aan het onderzoek kunnen tot vrijdag 20 maart de enquête invullen. Zes april is er een landelijke achtiedag, waarbij de vakbond oproept om stil te staan bij agressie tegen hulp- en dienstverleners.

Artikel: ‘Schelden doet geen pijn, maar wat als het vijf keer per dag is?’

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

1 REACTIE

  1. Waarschijnlijk moeten de goeien onder de slechten lijden. Er zijn echter hulpverleners met een te groot ego. Ze laten graag zien hoe goed ze wel niet zijn en hoeveel macht ze (denken te ) bezitten. En die krijgen klappen, fysiek en mentaal. De hulpverleners dienen ook zelf te reflecteren en zoeken naar hun eigen aandeel in het uitlokken van ruzie. ‘Wat gij niet wilt wat u geschied, doe dat ook een ander niet’ is een oud spreekwoord dat nog steeds waarde heeft. Ik spreek niet over berovingen van buschauffeurs. Daar hebben ze geen schuld aan. Maar wel aan hun houding en uitingen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.