Een cliëntondersteuner is nog moeilijk te vinden voor de burger

Onafhankelijke ondersteuning voor mensen die langdurige zorg nodig hebben, moet beter aansluiten bij cliënten. Iedereen heeft recht op een cliëntondersteuner, maar hun inzet is niet wijdverbreid. Zorgkantoren en cliëntondersteuners hebben een plan opgesteld om aan die onbekendheid een eind te maken. “Doorverwijzers weten vaak niet wat cliëntondersteuning inhoudt.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
foto AdobeStock

Zorgkantoren en landelijke organisaties die onafhankelijke cliëntondersteuning bieden, zoals MEE en Zorgbelang, hebben een gezamenlijk plan opgesteld voor de komende twee jaar. Ze willen de cliëntondersteuning in de langdurige zorg verbeteren en versterken. ‘Wat we willen bereiken is dat we beter vindbaar zijn voor verwijzers’, zegt Yvon van Houdt, directeur van MEE Nederland. ‘En dat de kwaliteit van de ondersteuning verbetert en daarmee de positie van de cliënt.’

Professionals sociaal domein

Wie een complexe zorgvraag heeft, kan de hulp inroepen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Die helpt de zorgvrager met het formuleren van de hulpvraag en met de aanvraag van zorg. Iedereen heeft recht op de hulp van een cliëntondersteuner, maar dat is vaak niet bekend. Evenmin zijn professionals in de zorg en in het sociaal domein daarvan op de hoogte. Dat kan beter, daarom hebben verzekeraar en organisaties voor cliëntondersteuning de handen ineen geslagen.

Wet langdurige zorg

De organisaties willen ook bereiken dat cliëntondersteuners al worden ingezet vóór dat mensen zwaardere zorg nodig hebben en onder de Wet langdurige zorg (Wlz) gaan vallen. Van Houdt: ‘De aanvraag voor zorg of ondersteuning is vaak best ingewikkeld. Bovendien kunnen cliënten onder meerdere zorgstelsels vallen, bijvoorbeeld onder de Wlz en onder de Jeugdwet. Dat maakt de zorgaanvraag nog complexer. Ondersteuning daarbij is geen overbodige luxe.’

Cliëntondersteuning

Ook cliënten die ondersteuning via de Wmo krijgen, hebben recht op een cliëntondersteuner. De manier waarop die ondersteuning wordt georganiseerd, is echter aan de gemeente. De cliënt vraagt ondersteuning aan bij de gemeente, die de opdracht geeft – en betaalt –  om cliëntondersteuning in te zetten. Ook professionals in het sociaal domein kunnen een rol spelen om cliënten te informeren over de mogelijkheid van cliëntondersteuning.

Campagne

Meer bekendheid aan de mogelijkheden van cliëntondersteuning is ook een van de onderdelen van het plan van de zorgkantoren en ondersteuningsorganisaties. ‘We gaan een campagne voeren om beter bekend te zijn in het werkveld’, zegt Van Houdt van MEE NL. ‘We gaan ook aan de gang met een kwaliteitskader voor cliëntondersteuning. En we willen leren van elkaar, door samen te werken met de ondersteuning van zorgkantoren. Bijvoorbeeld als het gaat over wachtlijsten, of als een bepaald soort zorg niet voorhanden is. Hoe ga je dan te werk?’ De uitwerking van de plannen zal de komende twee jaar vorm krijgen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.