De kennis over wat een sociaal werker doet neemt toe’

Gon Mevis is directeur/bestuurder van ContourdeTwern. In maart 2018 werd medewerker Sjef van der Klein de Sociaal Werker van het Jaar 2018. Gon blikt terug en vertelt wat deelname aan deze verkiezing betekende voor zijn organisatie en waarom ContourdeTwern een interne verkiezing organiseerde voorafgaand aan de voordracht van Sjef.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Sjef van der Klein is Sociaal Werker van het Jaar 2018
Foto: Kevin Knipping

Wat is de belangrijkste reden geweest voor ContourdeTwern om een kandidaat (Sjef) voor de verkiezing van 2018 voor te dragen?

‘Ik vind het een heel goed initiatief om het sociaal werk landelijk beter op de kaart te zetten; mijns inziens was de spin-off van eerdere winnaars groot. Daarom wilden we graag meedoen om hier een steentje aan bij te dragen. Daarnaast vinden we het een prima manier om intern de trots op ons werk te vergroten. Mensen in onze sector zijn vaak nogal bescheiden, door zo’n verkiezing daag je ze uit met meer trots naar het eigen werk te kijken en het ook actiever te gaan uitdragen.’

Hoe heeft ContourdeTwern de voordracht aangepakt?

‘We hebben intern alle teams opgeroepen om een kandidaat voor te dragen. Zodoende werd het een breed gespreksthema en werden alle mensen geprikkeld om er als team bij stil te staan. Bovendien zou de uiteindelijke kandidaat dan ook al een breder draagvlak hebben en als teamlid uitstraling hebben naar de collega’s. Er werden zeven mensen in totaal voorgedragen. Sommige teams vonden het te moeilijk om één van hen naar voren te schuiven. Daarentegen waren er ook heel goed gemotiveerde voordrachten bij. Als bestuurder mocht ik de winnaar aanwijzen, die we landelijk hebben voorgedragen.’

Wat heeft het winnen van de verkiezing opgeleverd voor zowel Sjef, de organisatie, het vak als de sector/branche?

‘Het heeft om te beginnen Sjef heel veel plezier gebracht en direct daarna een enorme exposure. Op tal van plekken heeft hij het vak van sociaal werker kunnen uitdragen; met als hoogtepunt een ontvangst door premier Rutte op het Catshuis. Dat alles straalt uit naar zijn netwerk in de stad, waar plots heel veel partners contact zoeken en willen samenwerken. Ook is hij meer gaan nadenken over wat hij eigenlijk wil bereiken. Zijn passie ligt bij het verbeteren van de positie van en ondersteuning aan ouderen. Dat is mooi om te zien. Als ContourdeTwern brengt ons dit natuurlijk ook in een mooie positie om te laten zien dat we kwaliteit in huis hebben. Voor de branche is Sjef een enthousiast en inspirerend boegbeeld. Vanwege de jonge leeftijd kan dit ook helpen om jongeren te interesseren voor het sociaal werk.’

En de kosten? Hoe staan die in verhouding tot de resultaten? Zijn deze ook voor kleinere organisaties op te brengen?

‘Die zijn eerlijk gezegd best stevig. Al vrij snel na de benoeming kwam er zoveel op Sjef af dat we zagen dat we hem daar wat ruimte voor moesten geven. Hij dreigde zichzelf voorbij te lopen. We hebben hem nu twee dagen in de week ruimte gegeven voor zijn ambassadeurschap en dus een collega aangenomen die taken van hem overneemt. Dus ja, het kost best wat. Of dat altijd zo moet weet ik niet. Of dat een drempel is voor kleinere organisaties, dat is moeilijk te zeggen, dat moet ieder voor zichzelf afwegen. Wij denken dat het de investering wel waard is als je kijkt naar de spin-off.’

Welk advies heeft u voor andere organisaties aanraden als ze overwegen om een kandidaat voor te dragen?

‘Het is belangrijk dat de kandidaat binnen de organisatie ook andere collega’s betrekt, zodat hij of zij niet alleen in het zonnetje staat. Uiteindelijk is goed sociaal werk natuurlijk een teamprestatie, je kunt het niet alleen. Dus betrek alle medewerkers bij de loftuitingen, het is een waardering voor iedereen, een erkenning voor de hele organisatie. Daarnaast vond ik de interne verkiezing goed werken. Dan komt de voordracht ook niet zomaar uit de lucht vallen. Het leefde daardoor intern al, waardoor meteen vanaf het moment dat hij landelijk tot de drie voorgedragen kandidaten behoorde, collega’s al campagne gingen voeren om zoveel mogelijk stemmen te verzamelen.’

Is er denkt u verschil tussen een voordracht vanuit een klant of vanuit een organisatie?

‘Dat denk ik wel. Zoals wij het hebben ingestoken, vanuit een organisatie, kun je iets breder kijken. Goed sociaal werk heeft uiteraard veel relatie met de wijze waarop je mensen ondersteunt. Dus een individuele voordracht heeft veel waarde. Maar vanuit de organisatie kun je ook zien welke waarde iemand toevoegt die niet één op één met mensen werkt doch wel uiteindelijk structureel de doorslag geeft en snapt hoe sociaal werk er anno 2018 uit moet zien.’

Waarom is de verkiezing voor organisaties van belang?

‘Ook organisaties hebben er natuurlijk baat bij als het werk een gezicht krijgt. Dat werkt altijd veel beter dan een abstract beeld dat een organisatie oproept. Uiteindelijk straalt het ook af op de organisatie en tevens op de hele sector.’

Waarom is de verkiezing voor professionals van belang?

‘Doel, werkwijze en waarde van het sociaal werk is niet altijd even simpel uit te leggen. Door elk jaar een nieuw persoon als ambassadeur aan te wijzen – dat doe je feitelijk met zo’n verkiezing – krijgt het werk een gezicht en groeit begrip en kennis over wat een sociaal werker doet. Hopelijk groeit uiteindelijk daardoor ook de maatschappelijke waardering.’

Leeft de verkiezing onder organisaties en professionals in sociaal werk?

‘Ook organisaties hebben er natuurlijk baat bij als het werk een gezicht krijgt. Dat werkt altijd veel beter dan een abstract beeld dat een organisatie oproept. Uiteindelijk straalt het ook af op de organisatie en tevens op de hele sector.’

Wat zijn volgens u kenmerken van een goede kandidaat?

‘Een goede kandidaat moet natuurlijk een uitstekend sociaal werker zijn, en daarbij het liefst uit meer dan één vaatje kunnen tappen. Dus op zowel individueel als collectief niveau kunnen acteren, voor meerdere doelgroepen. Goed zijn in de uitvoering maar ook kritisch kunnen reflecteren op zijn werk en hoe het beter kan. Daarnaast komt de kandidaat na winst natuurlijk ook op podia te staan, voor de camera en in tijdschriften. Dus zij of hij moet ook goed kunnen verwoorden wat het werk inhoudt en een beeld hebben van de maatschappelijke context waarin zij/hij werkt. Als de kandidaat dan ook nog een ambitie heeft om het sociaal werk te promoten door uit te stralen dat zij of hij er trots op is, is dat een belangrijke aanvullende kwaliteit, dus een extra aanbeveling.’

De verkiezing gaat om de professional: wie is de beste sociaal werker van dat jaar. Heeft u de rol van de winnaar zien veranderen in de afgelopen jaren?

‘Ik heb sowieso Sjef, de winnaar van 2018, zien groeien. Door alle ervaringen en aandacht is hij stevig komen te staan, verwoordt hij steeds beter wat sociaal werk is en ontdekt hij waar zijn eigen ambities liggen. Ik heb de meeste winnaars als een goede ambassadeur zien optreden. Dus laten we hopen dat we die lijn kunnen doortrekken.’

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.