Cliënten: ‘Deel mijn gegevens niet’

Driekwart van de cliënten vindt dat uitwisseling van gegevens tussen zorgverleners niet nodig is. Dat blijkt uit een onderzoek van het Landelijk Platform GGz (LPGGz), Patiëntenfederatie Nederland en Ieder(in). De drie organisaties vroegen ruim 7100 mensen uit hun eigen achterban naar hun mening en ervaringen rondom privacy in de zorg.
dossiers-fotolia.jpg
Driekwart van de cliënten vindt dat uitwisseling van gegevens tussen zorgverleners niet nodig is. - Foto: Fotolia

Een forse meerderheid, 82 procent, van de deelnemers aan het onderzoek vindt privacy in de zorg belangrijk of heel belangrijk. Van de deelnemers maakt 64 procent zich zorgen over de manier waarop er met privacy van gegevens in de zorg wordt omgegaan. Slecht 20 procent denkt dat uitwisseling van gegevens nu op een veilige manier gebeurt.

Uitwisseling niet nodig

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat bijna vijftig procent van de deelnemers het oneens is met de stelling dat uitwisseling van gegevens tussen zorgverleners nodig is. Zo’n vijfentwintig procent van de deelnemers geeft aan het ‘helemaal oneens’ te zijn met de stelling. Ook blijkt een veertig procent van de ondervraagden niet goed te weten wie er allemaal inzage heeft in hun gegevens.

Wilbert Tomesen, vicevoorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens,  ziet dat professionals zich door privacy van de cliënt kunnen laten verlammen, waardoor ze niet tijdig ingrijpen. Lees meer >>

Schending van privacy

In het onderzoek werd ook gevraagd naar specifieke problemen rondom privacy waar deelnemers mee te maken hebben gehad. In totaal gaf 48 procent, 3494 deelnemers, aan wel eens een situatie meegemaakt te hebben waarin er een probleem was met de privacy. In totaal hebben deze 3494 deelnemers 9345 situaties meegemaakt waarin hun privacy voor hun gevoel werd geschonden. Zo werd bijvoorbeeld 2121 keer aangegeven dat andere mensen konden meeluisteren met een vertrouwelijk gesprek, stond er 1332 keer niet kloppende informatie in een verslag of dossier en werd er 939 keer informatie gedeeld tussen zorg- en hulpverleners zonder toestemming van de cliënt.

Klachten

Lang niet alle cliënten die problemen ervaren rondom hun privacy, dienen hierover een klacht in. Van alle deelnemers die probleem ervoeren, heeft 34 procent de zorgverlener aangesproken of een klacht ingediend. In minder dan de helft van de gevallen, 47 procent, leidde dit tot een verbetering van de situatie. ‘Gesteld kan worden dat patiënten en cliënten vaak geen actie ondernemen bij problemen met de privacy. En wanneer ze dat wel doen, is er nog te vaak sprake van geen reactie, of wel een reactie maar geen oplossing. Zowel aan de kant van de patiënt/cliënt als aan de kant van de hulp-/zorgverlener moeten verbeteringen gemaakt worden.’ Dat stellen de drie organisaties die het onderzoek uitvoerden.  

Informatie

LPGGz, Patiëntenfederatie Nederland en Ieder(in) vinden verder dat de informatievoorziening rondom privacy verbeterd moet worden. ‘Wanneer patiënten beter op de hoogte zijn van het belang en de mogelijkheden, veiligheid, voordelen en nadelen van privacy, kunnen ze bewustere keuzes maken in de zorg- en hulpverlening.’ Ook vinden ze dat zorg- en hulpverleners, maar ook ambtenaren die in het kader van de Wmo gegevens opvragen, goed op de hoogte moeten zijn van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Balie

‘Daarnaast is het belangrijk dat de privacy van patiënten en cliënten tijdens hun bezoek aan een organisatie bewaakt wordt. Momenteel wordt deze privacy met name vaak aan balies geschonden.’ Aldus de organisaties in hun rapport. 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.