Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties10

Bussemaker op Wmo-congres: ‘Onderlinge verhoudingen zijn schokkend slecht’

Wethouders moeten doelen vaststellen, welzijnsinstellingen zetten de middelen in om resultaten op het gebied van welzijn te boeken. Dat heeft staatssecretaris Bussemaker op het landelijke Wmo-congres 2009 van 24 september gezegd. ‘Gemeenten gebruiken het extra Wmo-geld soms om tekorten op de begroting te dekken. Dat kan ik niet goedkeuren.’
Bussemaker op Wmo-congres: ‘Onderlinge verhoudingen zijn schokkend slecht’

Door Carolien Stam – De relatie tussen gemeenten en welzijnsinstellingen moet snel verbeteren, vindt staatssecretaris Bussemaker. Op het Wmo-congres 2009 bekritiseert zij de samenwerking tussen wethouders en welzijnsinstellingen in veel gemeenten. Bovendien verwijt zij sommige gemeenten het extra geld dat ze ter beschikking stelde voor ondersteunende begeleiding – 127 miljoen – anders te besteden dan voor versterking van het welzijn. ‘Het geld wordt soms gebruikt om tekorten te dekken, dat kan ik niet goedkeuren.’ De staatssecretaris ging echter niet zover daar sancties voor gemeenten aan te verbinden.

Verbinden
Op het Wmo-congres, georganiseerd door het ministerie van VWS, staat ‘Welzijn Nieuwe Stijl, de kracht van verbinden’, centraal. ‘Welzijn verbindt het individu met de gemeenschap,’ zo omschrijft staatssecretaris Bussemaker het belang van het welzijnswerk. ‘Welzijn activeert ook, stelt de burger in staat zelfstandig keuzes te maken.’

De staatssecretaris formuleert op het congres enkele doorslaggevende kwaliteiten van ‘Welzijn Nieuwe Stijl’. Het gaat om vraaggerichtheid, de vraag achter de vraag, maar ook om versterking van de eigen kracht van de burger. Van welzijnsprofessionals wordt gevraagd ‘met kennis en kunde direct op de problemen af te stappen.’ Een laatste belangrijk kenmerk van Welzijn Nieuwe Stijl is dat het niet vrijblijvend, maar resultaatgericht is.

Cruciaal
De rol van de welzijnswerker is cruciaal, aldus Jet Bussemaker. Zij ondersteunt de investeringen in de versterking van de professionaliteit van de werker, ‘Niet zozeer voor steeds meer opleidingen, meer nog moet er geïnvesteerd worden in het streetwise maken van professionals, hen leren om te gaan met de praktijk van de straat.’

Allereerst is het volgens de staatssecretaris nodig dat de politieke doelstellingen helder zijn, zodat het welzijnswerk zijn middelen en professionaliteit kan inzetten. Die politieke doelstellingen moeten door de gemeente, de verantwoordelijke wethouder, worden geformuleerd, vindt de staatssecretaris. Daar lopen de verhoudingen nogal eens door elkaar, constateert zij: ‘In slechts één derde van de gemeenten is men goed met elkaar aan de slag met de Wmo, zo blijkt uit onderzoek van kenniscentrum MOVISIE. Het rapportcijfer voor de uitvoering van het Wmo-beleid is een zes. Daar ga ik niet voor.’

Stevige gesprekken
Staatssecretaris Bussemaker beperkt haar eigen rol vooralsnog tot ‘stevige gesprekken met de gemeenten over de inzet van extra Wmo-geld’ en: ‘Ik daag lokale partijen uit gezamenlijk een programma op te zetten om samen aan het werk te gaan.’ De staatssecretaris wijst voor de controle op de uitvoering van het Wmo-beleid en de inzet van het geld op de gemeenteraad. ‘Die moet inzicht hebben waar het geld naar toe gaat.’

Wennen
De tweede spreker op het Wmo-congres 2009, Jacques Wallage, oud-burgemeester van Groningen en voorzitter van de Raad voor Openbaar Bestuur, ondersteunt het pleidooi van Bussemaker voor betere samenwerking: ‘Van belang is hoe de verticale partijen kunnen aansluiten bij een horizontale samenleving.’ Hij breekt een lans voor de actieve rol van de gemeente, die de regie neemt op het welzijnsgebied. ‘Velen moeten daar nog aan wennen. De gemeente is niet alleen de betalende partij, maar moet alle partijen om de tafel zetten, zodat concrete afspraken worden gemaakt.’

Wallage wijst de politici in Den Haag er op dat ‘Haagse maatregelen pas tot ontwikkeling kunnen komen als in de lokale landing goed is voorzien. Wetten maken is één ding, afspraken maken met lokale partijen is iets anders. We moeten terug naar de cultuur om onze doelstellingen samen aan te pakken.’

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden. 

Bron: Foto: ANP/Koen Suyk

10 REACTIES

  1. Op het laatst liep de wvg goed … toen deze veranderingen door onze Jet ,,, maken het het alleen maar erger …
    als je het goed wilt doen ,daar komt ie …
    eerst snijden in de administratieve rompslomp:
    nummer 1 : CIZ hebben we niet nodig ,,, kan specialist of huisarts zelf af … het CIZ is is een buitensporig geld verslindent orgaan .
    nummer 2 : Het CAK ook zo,n geld verslindent orgaan , hebben we niet nodig , kan de belastingdienst ook ,,, doen ze nu ook al in het zorgtoeslag systeem , even koppelen en we zijn er ….
    Nummer 3:
    Laat al de bestuurders en direckteuren niet meer verdienen dan de balkenendenorm en we houden geld over …
    het is te gek voor woorden dat dit soort mensen tonnen aan geld krijgen , dus de orginisatie,s en bestuurders flink laten krimpen …
    punt 4: gedoogsteun drugsverslaafden ,, gelijk mee stoppen we leven in land dat juist beter moet worden … dit is pappen en nat houden met bijna een miljard op jaar basis qua kosten …als een burger ziek is door te veel drink van bier of jenever moet ie daar ook vanaf komen …
    nou deze dingen alleen al besparen zo,n 8 miljard op jaar basis …
    en nu niet zeggen we moeten het eiggen risico verhogen met 140 euro per jaar naar 300 euro …. want dat is alleen maar om die bureaucratische benen onder het bureau in stand te houden …

  2. Lees alle reacties
  3. Wat betreft de WMO gelden voor andere doeleinden gebruiken, is geen nieuw feit!
    Toen het nog de WVG was, zijn deze geluiden ook al in de media geweest en heeft mij toen al hogelijk verbaasd, dat de gemeenten dit zo maar konden doen, zonder enige vorm van sanctie.
    Niet erbij nadenkend dat sommige mensen aan het einde van het jaar niet meer ergens voor in aanmerking konden komen, omdat de pot leeg was.
    Nu hoor je het weer opnieuw en mevrouw Bussenmaker zegt ook weer… Niet meer doen hoor.. is slecht voor het imago en dan zijn straks mijn vernieuwende plannen voor het hele WMO beleid, niet meer goed te keuren.
    Dus, gemeenten, pas op..
    Nu iets anders, als mensen die geld van de WMO ontvangen, zoals de PGB bv, en daar doe je andere dingen mee, en dan totaal andere dingen zoals een vakantie bv.. ik durf te wedden dat er dan niet alleen een waarschuwing uitgaat, maar dat degene die dit doet, het geld minimaal moet terug betalen en misschien wel geschorst wordt om een PGB te beheren. Logisch gevolg denk ik dan, je moet ook je geld goed beheren en goed uitgeven waarvoor het bedoeld is.
    Maar dan is het wel meten met twee maten en dan is de “gewone man”de dupe van dat verschillende meten.
    Nogmaals, ook de PGB houder moet zijn geld uitgeven waarvoor het bedoeld is, net zo goed als dat de gemeente doen moet.

  4. Het geld wordt soms gebruikt om tekorten te dekken, dat kan ik niet goedkeuren.’ De staatssecretaris ging echter niet zover daar sancties voor gemeenten aan te verbinden.
    Oneigenlijk gebruik heet dit in juridische termen; is er weer een vorm van klasse-justitie in zicht? Wordt er weer beschermend opgetreden ivm de eigenbelangen? Over de ruggen heen van mensen die door het in stand houden van de bureaucratie verder in mogen leveren, de zwakkeren. Schandalige houding! Is Mw Beatrix hier ook van op de hoogte?

  5. WMO gelden die de gemeenten krijgen van het rijk
    worden in een andere potje gedumt als men er geen gebruik van maakt! en als men er al gebruik van moet/wil maken zegt de gemeente sorry meneer de autist Uw uitkering is te hoog (wajong) red je maar, het zou een strak plan zijn dat het rijk de overgebleven WMO gelden door de gemeenten terug lieten storten, zodat er voor /door het rijk overzicht is waar het bestede WMO gelden blijven !!!!

  6. Nee, hoor! De gemeenten hoeven geen sanctie’s!
    Daar mag de hulpvrager weer voor opdraaien!
    Ik vind het raar, dat het de bedoeling is om geld over te houden in zorg en welzijn, maar de regels zijn wel zo streng opgesteld, dat als je iets nodig hebt, het er niet is!
    Het is heel raar, dat als je geld overhoud, je dan niet weet waar het blijft!
    Ik vind deze reactie een doekje voor het bloeden.
    Ik zou zeggen, loop een dagje mee met mensen met een beperking!
    Ik nodig Mevr. Bussemaker en de Heer Wallage van harte uit!
    Dan kunnen ze zich zorgen maken, want het gaat echt niet naar de mesen die het nodig hebben!

  7. De gemeentes gebruiken het geld zeker niet waarvoor het bestemd is.ze houden heel veel over dit is al jaren zo en bouwen bv.een stadhuis er mee of een garage er onder dat zijn te korten die niet deugen. En omdat het al jaren aan de gang is moeten er wel sanctie op komen .Er onstaan hier heelveel schrijnende gevallen die te kort gedaan worden in hulp. Hierover heb ik bij diverse instanties gemaild en kreeg een antwoord terug waarvan ik dacht ;”zij hebben niet eens mijn mail gelezen”.
    Mevr.Geitenbeek de Ruig

  8. “Wethouders moeten doelen vaststellen, welzijnsinstellingen zetten de middelen in om resultaten op het gebied van welzijn te boeken.”. Dat zegt staatssecretaris Bussemaker op het Wmo-congres 2009.
    Maar deze opzet is nu net de oorzaak van veel narigheid. Kort door de bocht; gezegd: Macht leggen in de hand van minder deskundigen is vragen om machtmisbruik van en dwarsliggen van onder.

  9. verticale partijen, horizontale samenleving.
    woorden maken geen indruk meer.Eerst de mensen op straat gooien (herindicatie heeft dat tot doel). 800 miljoen in de pocket. Dan 127 miljoen geven aan de gemeente met de opdracht de welzijnswerkers streetwise te maken. De gemeente moet inzicht hebben wat die streetwise welzijnswerkers doen. Daar hangt een prijskaartje aan. (Van 127 miljoen?)
    Het lijkt er op dat welzijnswerkers ingezet worden om ambtenaren tevreden te stellen met cijfertjes en papieren werkelijkheid, terwijl het volgens mij bedoelt is voor die horizontale samenleving.

  10. Dank voor de duidelijke informatie. In de webkrant van en voor mantelzorgers (www.mantelzorgerbenjenietalleen.nl) wordt de laatste tijd regelmatig aangegeven, dat het vertrouwen en de samenwerking van mantelzorgers met WMO-raden en gemeenten er niet op vooruit gaan. De redenering van mevrouw Bussenmaker laat zien dat ook binnen de landelijke overheid die situatie bekend is. Reden voor mij om te vragen: “Waarom doet de overheid er dan niets aan?” Alleen woorden maken niet veel indruk. en zetten kennelijk niet veel zoden aan de dijk.
    Vriendelijke groet,
    Wim Klein (DCMN)

  11. De WMO is een kartelvoordeel voor Ambtenaren die op grote schaal misbruiken maken van de WMO. De Ex- Burgermeester Wallage is er een van van Groningen weten er alles van hoe er is gefraudeerd met de WMO Gemeenten -Welzijninstellingen is pure eigen belang in geen enkel wederkerigheid naar die Burgers die het echt nodig zijn. De Interne Crimnele Ambtelijke Circuit moet miljoen vanaf 2005 weer terug betalen in de WMO gelden besteden die het echt nodig is.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.