Times are changing

Wat betekent zelfregie eigenlijk in Welzijn Nieuwe Stijl? Hoe gaat dat in de praktijk? Ik kom bij veel welzijnsorganisaties en gemeenten over de vloer om hen te adviseren over het inrichten van de organisatie. Welzijnswerkers moeten ‘anders’ gaan werken in het kader van meer zelfregie en zelfredzaamheid van burgers. Bij een serie trainingen in een gemeente ontmoette ik Annemiek.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Times are changing

Lees hier meer blogs van MOVISIE >>

Eerst werkte Annemiek bij een door de gemeente gefinancierde organisatie die voorlichting gaf aan vluchtelingen en asielzoekers. Toen besloot de gemeente om alle informatiefuncties in één loket onder te brengen. Dat scheelde werkplekken, was duidelijker voor de bewoners en gaf de gelegenheid om informatie aan elkaar te verbinden. Voor Annemiek was dat een grote stap, van een kleine specialistische organisatie naar een groter team met verschillende deskundigheden en culturen. Daarnaast wordt er van haar verwacht dat ze cliënten minder helpt, maar hen juist stimuleert in hun zelfredzaamheid.

De gemeente houdt niet van half werk. En er wordt dus geld uitgetrokken voor een stevige training om van Annemiek en haar collega’s een echt team te maken, hun deskundigheid met elkaar te delen en methodieken in te oefenen die bewoners activeren om zelf meer te doen. Ik ga aan de slag met het team. Annemiek is aanvankelijk achterdochtig omdat zij bang is dat ze niet meer kan doen wat ze altijd al doet: mensen helpen die de weg niet kennen. Ook wordt ze overspoeld door alle nieuwe informatie over buurtoverlast, verslaving, eenzaamheid van ouderen. Na een tijdje is Annemiek ‘om’: ze is enthousiast over alle dingen die ze leert van haar nieuwe collega’s.

Helaas wordt het veranderingsproces waar Annemiek en haar team inzitten, ingehaald door de realiteit. De gemeente moet opnieuw reorganiseren: besloten wordt om de functie van het loket te beperken en de menskracht in te krimpen: kortere contacttijden, minder begeleiden naar zelfstandigheid en een accent op informeren. Het team wordt teruggebracht tot vier mensen. De andere teamleden worden overgeplaatst naar andere functies.

En Annemiek? Ze bekijkt het zuchtend. Ze weet dat ze geen invloed op de beslissingen heeft. Haar motivatie is weer terug bij af. Mijn werk zit erop. Ik ben benieuwd wat de cliënten er van vinden.

Ton van Elst, trainer en organisatieadviseur MOVISIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.