Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Start spreading the news!

Wanneer u uw marketingboodschap helder heeft, wilt u natuurlijk dat uw boodschap aankomt bij uw doelgroep. U heeft hen immers wat te vertellen. U weet wat hen bezighoudt en wilt ze laten weten dat u ze daarbij kunt helpen. Gemiddeld moet een (potentiële) klant uw boodschap 7 tot 11 keer horen of zien voordat de klant werkelijk tot afname van uw dienst overgaat. Hoe duidelijker en vaker uw boodschap bij de klant aankomt des te meer zal die worden overtuigd van uw expertstatus.
Start spreading the news!

Maar hoe doe je dit nu? Wat zijn de beste communicatiekanalen? Wanneer u een beetje handig bent op het internet kan er veel meer dan u denkt. Daarom volgt hier zo een opsomming van mogelijkheden. Toch wil ik u erop wijzen dat de allerbeste manier om uw boodschap te verspreiden uw ambassadeurs zijn. Dit zijn klanten van u die uw dienst zelf hebben ervaren en vanuit die ervaring anderen daarover vertellen. De zo gewilde mond tot mond reclame. Zorg daarom altijd voor meer dan tevreden klanten. Overtref hun verwachtingen, verras ze. Ze zullen over u gaan praten!

Website:
Zorg voor een aantrekkelijke website waar op de homepage uw marketingboodschap centraal staat. Nodig de bezoeker uit en leidt hem of haar langs de route op uw site die u graag wilt dat ze afleggen. Meet dit en zorg waar nodig voor verbeteringen. Bent u niet zelf de beheerder van uw site maar afhankelijk van anderen ga dan in overleg over hoe uw marketingboodschap het beste tot zijn recht komt.

Publiciteit via pers, tijdschriften, radio, tv:
Zorg voor nieuws. Schrijf zelf uw persberichten of vestig zoveel aandacht op uw dienst dat men u benadert voor een interview. Wees selectief. Beoordeel via welk kanaal u uw doelgroep het beste kunt bereiken.

Weblog:

Uw eigen weblog is een fantastisch kanaal om actief vanuit uw expertise in direct contact te treden met uw doelgroep. Doordat uw lezers kunnen reageren op uw blogs kan er een levendige discussie ontstaan. U kunt zelfs vragen om beoordelingen.

Digitale nieuwsbrief (e-zine):
Een eigen e-zine is een prachtige manier om met regelmaat contact te onderhouden met uw klanten. Geef de lezers van uw e-zine tips, adviezen en laat ze zo weten dat u de expert bent. Zorg voor een lange lijst met abonnees op uw nieuwsbrief (houd daarvoor wel even de wetgeving in de gaten). Geef in iedere andere vorm van communicatie (op uw site, uw blog en in ieder nieuwsartikel) de klant de tip om abonnee te worden.

Sociale netwerken:
Twitter, Hyves, Linkedin, buurtlink, patiënten- en consumentenplatforms: het zijn allemaal vormen van sociale netwerken waarin u actief kunt worden. Wanneer u deze zogenaamde Social Media inzet voor het verspreiden van uw marketingboodschap doe dit dan wel doelgericht. Informatie over waar uw doelgroep het best vertegenwoordigd is, is op het internet eenvoudig te traceren. Op deze sites maakt u altijd een persoonlijk profiel aan dus realiseert u zich dat uw boodschap ook altijd hiermee een persoonlijk gezicht krijgt. Meestal zelfs letterlijk omdat u wordt gevraagd een profielfoto te plaatsen. Wees daar niet al te huiverig voor: uw klanten houden van een persoonlijke, authentieke benadering.

Heeft u nu de aloude folder en brochure gemist? Dat kan. Uit allerlei onderzoek blijkt dat dit de minst effectieve vorm van marketingcommunicatie is (en vaak ook nog erg duur). Heeft u, met het oog op uw doelgroep nu toch echt een folder nodig, realiseer u dan dat de folder vooral functioneert als ondersteunend aan uw overige marketingcommunicatie.

Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau.  Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.

Vorig artikelDe praktijk voorop
Volgend artikelTwee stappen achteruit één naar voren
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.