Blog: Zorg ’s morgens besteld, ’s avonds in huis

‘We zijn op weg naar een digitale samenleving. Vrijwel alle organisaties, overheid, banken, media, en zorginstellingen moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Daar kunnen wij aan bijdragen en van profiteren.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
EPI-Hans-Versteegh-door-Ebru-Aydin.png
Foto: Ebru Aydin

Vorige keer legde Hanse uit waarom wijkteams Wilder aan de overwinnen helpen >>

En ook : ‘Je kunt als ondernemer niet genoeg investeren in zichtbaarheid online. De klant weet wat hij wil als hij bij ons over de drempel stapt.’

Zorg uit blauwe doosjes

Dat zegt Pieter Zwart, de oprichter van Coolblue, de grote pakketbezorger, in een interview in het Volkskrant Magazine (24 december 2016). Hij ziet een digitale samenleving voor zich waarin hij kan helpen zorginstellingen zich opnieuw uit te laten vinden en daar ook nog van te profiteren. En anders gaat hij het zelf wel leveren, die zorg. Straks komt zijn zorg uit zijn blauwe doosjes.

Behoefte van de klant

Sta hier even bij stil … Een pakketjesbezorger, die zorg wil gaan leveren…  Ik zie het gebeuren. Coolblue is namelijk goed in pakketjes bezorgen. Want bij Coolblue draait alles om klanttevredenheid. En tevreden klanten krijg je door in alle facetten van de dienstverlening op de behoefte van de klant te focussen.

Klein en vriendelijk

Kernbegrippen in zijn onderneming zijn snelheid, humor, de glimlach, alles voor omhoogtrekkende mondhoeken. Het hoeft allemaal niet groots en meeslepend te zijn. Klein en vriendelijk is ook al genoeg.

Bewust

Wat kan jij als sociaal professional hiervan leren? In hoeverre slaag jij erin de mondhoeken van jouw klant omhoog te krijgen? En hoe krijg je dat dan voor elkaar? Wat is daarvoor nodig? En ben je daar eigenlijk wel zo bewust mee bezig?

WOW-award

Daarom vind ik de suggestie van mede-blogger Fawzi Salih zo mooi. Hij pleit voor het instellen van een WOW-award voor sociaal wijkteamleden, die net dat beetje meer doen om de klant blij te maken. Ook al komt die niet voor de lol naar het team. Lukt het de mondhoeken bij die klant omhoog krijgen? Al is het maar eventjes?

Klanttevredenheid

Landelijk hebben we natuurlijk de aanstaande verkiezing van de sociaal werker van het jaar 2017. Mag ik je een stemadvies geven? Ik ga 15 maart stemmen op de kandidaat die het hoogst scoort op klanttevredenheid. Want dat is de toekomst. Voor je het weet zie je inderdaad ’s middags een blauw busje jouw werkgebied inrijden om aan huis zorgdiensten te leveren. Omdat de (jouw?) klant dat ’s morgens online heeft besteld en ’s middags al in huis wil hebben.

Gezondheids-apps

In het pakketje zit dan bijvoorbeeld een nieuwe smartwatch, een blitse smartphone, een handig domotica-apparaatje of een nieuwe tablet. Waarmee de klant gezondheids-apps wil gaan gebruiken, die meten hoe zijn gezondheid er voor staat.

Ingehaald

Hé wacht! Die spullen zitten nu toch ook al in die pakketjes? Zijn we al te laat? Worden onze diensten al ingehaald door derden? En dan nog iets … Gaat de informatie van al die gezondheids-apps eigenlijk wel doorgespeeld worden naar jou en je team?

Busje komt zo

Het is tijd om een oude gevleugelde uitspraak uit 1995 af te stoffen, nu zorg per pakketje geleverd wordt. Eentje waarmee het in vroegere dagen ook al lukte de mondhoekjes omhoog te krijgen: ‘Busje komt zo!

0
65
Hans Versteegh
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.