Blog: Wees verstandig, pak een Apple (of Samsung of …)

Sociaal werkers gaan steeds bewuster social media gebruiken. Goed nieuws! Hoe ik dat weet? Nou, ik heb het ze gewoon gevraagd. De afgelopen tijd kreeg ik voor mijn boek veel reacties van sociaal werkers die kansen zien om social media in te zetten, voor het bereiken van de doelgroep, het delen van nieuwtjes uit de organisatie, mensen aan elkaar en aan de organisatie verbinden, zichtbaar zijn, enzovoorts.
Hans Versteegh is blogger bij Zorg+Welzijn

De vorige keer beschreef Hans waarom sociaal werkers zelf weer de regie moeten pakken over het sociaal domein >>

Uit de reacties (mijn dank hiervoor) bleek dat je sociaal werkers niet meer hoeft te vertellen dat social media en andere ‘sociale technologie’ kunnen helpen om je werk te doen. Het zijn middelen om sociale doelen mee te behalen, instrumenten die je kunt inzetten. En de buitenwereld verwacht dat ook van je.

We zijn er dol op

Die buitenwereld kan namelijk al tijden niet meer zonder social media. Ook in Nederland niet. Dat bleek weer eens uit het recente onderzoek What’s happening online 2018 van Ruigrok Netpanel. Nederlanders hechten er steeds meer waarde aan via digitale middelen te communiceren. Dat is gemakkelijk, snel, vaak (bijna) gratis (in gebruik, een dure telefoon is dat natuurlijk niet) en je kan zelf bepalen of, wanneer en hoe je reageert. We zijn er dol op. Het meest indrukwekkende cijfer, vind ik, is dat 94 procent van de Nederlanders boven de achttien jaar lid is van tenminste één social media platform. Ongelofelijk. Nog geen tien jaar geleden zat bijna half Nederland nog op Hyves. En dát was al opzienbarend. Gekkenhuis.

Nederlandse Facebook

Oh, eh Hyves? Dat ken je niet? Dat ben jij van na die tijd waarschijnlijk. Hyves was een soort van Nederlandse Facebook maar dan veel grappiger en heel populair. Nee, we hadden toen nog bijna geen mobieltjes, nee. Facebook en Twitter? Die kwamen toen net kijken.

WhatsApp als grote winnaar

Maar nu: WhatsApp gebruik stijgt nog steeds licht en is de absolute winnaar met 79 procent van de achttienplus groep als gebruiker. Wauw! Gevolgd door Facebook, waar de groei nu wel zo’n beetje uit is en het gebruik rond de 75 procent hangt. Andere stijgers zijn Instagram, Pinterest en Snapchat. Linkedin en Twitter blijven redelijk gelijk of zakken iets.

Smartphone als onderdeel van je leven

Om als die social mediakanalen bij te houden, gebruiken we steeds meer onze smartphone. Apple of Samsung  of een ander merk. Gemiddeld heeft ongeveer 80 procent van de 18plussers zo’n apparaat, dat daarmee een steeds centralere rol speelt in ons dagelijks leven. Bij tieners, twintigers en dertigers is dat zelfs 95 procent.

Goed bezig

Wat betekent dat? Dit onderzoek bevestigt dat jouw doelgroep dus inderdaad online te bereiken is, dat je gemakkelijk nieuwtjes met ze kan delen, dat het mensen aan elkaar en ook aan jou en je werk bindt en dat je er zichtbaarder mee wordt. Dus de sociaal werkers die reageerden op mijn oproep snappen het. Applaus! Want ze zijn verstandig bezig en zorgen dat ze bij de tijd blijven. Ze zien én pakken de kansen die digitaal voor het oprapen liggen. Ze bedenken op dit moment hoe ze dat creatief en effectief in kunnen zetten. En gaan ervoor.

Hoe zou jij het doen?

Natuurlijk, er zijn genoeg beren op de weg. Je kan ze vast zelf bedenken. Ik hoor ze ook altijd wanneer ik hier een training over geef. Maar die laat ik voor een andere keer. Wat ik je wil vragen is na te denken over hoe jij jouw werk zou kunnen doen met hulp van social media. Stel jezelf deze vragen: wat doe je nu? En zou dat misschien online een vervolg kunnen krijgen? Of, wat zou je online kunnen doen om mensen naar iets toe te laten komen? Welke informatie geef jij nu mondeling, maar zou je ook digitaal kunnen verspreiden om er nog meer mensen mee te helpen? En wat heb je daar dan voor nodig? Ik ben benieuwd.

Boek

En ben jij benieuwd naar mijn boek? Dan moet je helaas nog even wachten, het is nog niet klaar. Ik ben druk aan het schrijven. Maar om je alvast een idee te geven, dit is de werktitel (met een knipoog):

Facebooken op mijn werk, dat voelt toch een beetje als spijbelen.
Social media orakel voor zoekende sociaal werkers (en hun bestuurders).

Wanneer jij een goed voorbeeld hebt, of juist tegen een knelpunt oploopt, waarvan jij vindt dat het in het boek genoemd moet worden, stuur me dan een mailtje: info@welzijn30.nl

0
178
Hans Versteegh
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.