Blog: Waarom zou je wachten? Pak je podium!

Als je weet hoe je moet kijken, waarnaar je moet kijken. En als je wat je dan ziet, ook nog durft te delen op social media. Dan liggen er dagelijks tal van kansen om sociaal werk zichtbaar te maken. En jezelf en je werk te profileren. Zo maak je meteen laagdrempelig een begin met digitalisering van ons vakgebied. Daar heb je geen ‘leiders’ of roergangers voor nodig.
Hans Versteegh is blogger bij Zorg+Welzijn

De vorige keer vroeg Hans zich af bij wie de toekomst van het sociaal werk in goede handen is >>

Want er is dus geen duidelijk aanwijsbare leider in sociaal werk te vinden, zoals een Minister van Sociaal Werk. Daarmee is er ook niemand die het voortouw neemt in de noodzakelijke digitalisering van onze beroepsgroep, zo maakte ik in mijn vorige blog duidelijk. Ondertussen bleek dat ook internationaal het gemis wordt gevoeld van duidelijk aanwijsbare social workleiders. Wij zijn in Nederland niet de enige. Dit recente artikel in The Guardian toonde dat bijvoorbeeld aan.

Zelf doen

De oproep aan sociaal werkleiders in spe is duidelijk: laat jezelf zien! En dat triggerde mij natuurlijk. Want waarom zou je gaan wachten op onze leiders? Van wie we dus niet eens weten wie het zijn? Als die het werk niet voor het voetlicht brengen, dan moeten we het zelf doen, toch?

Andere regels

Digitalisering klinkt eng en afstandelijk, maar het begint vaak met het inzetten van social media in je werk. Daar weet bijna iedereen uit eigen ervaring al van dat het makkelijk is. En hoe mooi het is dat je zo contact met je dierbaren hebt. Bijna iedereen in Nederland zit op social media. Alleen is het soms lastig die digivaardigheid in je werk toe te passen. Daar gelden blijkbaar andere regels dan thuis op de bank.

Media-momentjes

Ik leer sociaal werkers onder andere om oog te hebben voor dagelijkse ‘media-momentjes’. Ik geloof dat er tal van problemen, ontmoetingen, verhalen en prestaties te vinden zijn die het waard zijn te delen met diegenen die voor het sociaal werk van belang zijn, denk aan je financierders, je leidinggevende, je collega’s en partners én aan je klanten zelf natuurlijk.

Informeel netwerk

In mijn workshops geef ik voorbeelden van sociaal werkers die het begrepen hebben. Zo toon ik een tweet van een collega die een vitrinekast vol creatieve ansichtkaarten heeft gefotografeerd en op Twitter plaatste. De kaarten zijn gemaakt dor de handwerkclub van oudere dames in het buurthuis. Achter zo’n activiteit gaat een heel informeel netwerk schuil van vrouwen die steun bij elkaar vinden.

Met de poten in de klei

Of ik toon de tweet van een speeltuinwerkster die samen met een vrijwilligster een volle vuilniscontainer naar de straat sleept, en zo laat zien dat ook dat bij het werk hoort. Samen activeren, samen zorg dragen voor, samen met de poten in de klei.

Behulpzame wijkbewoners

Uit mijn eigen (wijkteam-)ervaring wijs ik op het enkele Facebookbericht dat een moeder die vanwege een operatie even niet zelf kon koken voor haar dochter van tien, hielp aan zestien behulpzame culinaire wijkbewoners, die binnen twee dagen voor haar klaar stonden. Een succes waar de collega’s in het wijkteam echt even van stonden te kijken.

Stap uit je eigen schaduw

Iedereen van ons kan dit eenvoudig doen via social media. Het enige is: zie jij die momenten? Zie jij de dagelijkse kansen om je werk inzichtelijk te maken? En om je doelen mee te bereiken? Ben je in staat die te creëren? De meesten van ons hebben nooit in hun opleiding geleerd hoe je je eigen communicatie moet vormgeven. Ik weet nog steeds niet waarom niet. Maar via social media kan iedereen tegenwoordig gemakkelijk van zich laten horen. Dus, waarom zou je wachten? Kijk om je heen en laat zien. Vertel over je prachtige, emotionele, belangrijke taak. Betrek diegenen die profiteren van je werk. Stap uit je eigen schaduw. Wees niet verlegen. Pak je podium! Het is de moeite waard. En vergeet niet, soms zijn zelfs de kleinste dingen een “media-moment!”

Tip

Wil je weten welk social media platform voor jouw doelgroep het meest geschikt is? Kijk dan even naar dit artikel. Je ziet daar welke platformen het grootst zijn én welke leeftijdsgroep op welk platform actief is.

Laat hieronder weten wat je eigen succesvolle ervaringen op social media zijn, om anderen te inspireren.

0
177
Hans Versteegh
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.