Blog: Meer dan stepping stones

Aisha is gevlucht uit Somalië. Ze woont nu drie jaar met haar kinderen in Nederland. Haar oudste zoontje, Hassan, gaat naar de basisschool. Zijn juf heeft haar uitgenodigd voor een gesprek. Want Hassan vertoont ‘moeilijk gedrag’ op school. Aisha wordt verwezen naar Suzanne, de maatschappelijk werkster van het wijkteam. Maar er is miscommunicatie alom. Aisha heeft niet het gevoel dat Suzanne haar kan helpen.
annemarie van hinsberg spreker congres radicalisering

In de vorige blog van KIS pleitte Ahmed Hamdi voor wijkteams die meer diversiteitsintensief werken >>

Via een andere moeder op school, komt Aisha in contact met een Somalische vrouwenorganisatie. Hier ontmoet ze andere moeders met vergelijkbare problemen. Ze neemt deel aan discussiebijeenkomsten en volgt een cursus ‘opvoeden in Nederland’ die door vrijwilligers van de organisatie gegeven wordt.  Dit geeft haar tips om beter met Hassans gedragsproblemen op school om te gaan. Aisha voelt zich begrepen en geholpen.

Integratie

Het voorbeeld van Aisha staat niet op zichzelf. Het is een gegeven dat veel algemene voorzieningen op het gebied van zorg en welzijn mensen als Aisha onvoldoende weten te bereiken. Dit wordt in het Jaarrapport integratie 2016 van het SCP nogmaals bevestigd.  

Migrantenorganisaties

Inmiddels is er steeds meer overeenstemming dat dit anders moet. En dat dit kan door beter samen te werken met organisaties in het zogenaamde informele circuit, ook wel zelforganisaties of migrantenorganisaties genoemd. Stepping stones waardoor gevestigde maatschappelijke organisaties mensen met een migratie-achtergrond wel kunnen bereiken. Zij slaan een brug tussen hun achterban en de algemene voorzieningen en instellingen. Tenminste, dat is het uitgangspunt.

Belevingswereld

Maar het voorbeeld van Aisha en haar zoontje Hassan laat zien dat het niet alleen gaat om het bereiken van mensen. Maar ook en vooral om de communicatie en het bieden van een aanbod dat aansluit bij de belevingswereld van de hulpvrager.  

Professionele back-up

Omdat dit in de praktijk onvoldoende het geval is en de problemen niet worden opgelost, zijn veel zelforganisaties in dit gat gesprongen. Deze stepping stones hebben zich nu ontwikkeld tot semiprofessionele organisaties die zich bezig houden met een breed scala aan vraagstukken: van opvoedondersteuning tot toeleiding naar opleiding en werk. Zij nemen een substantieel deel van de beantwoording van de hulpvraag van hun achterban voor hun rekening, maar missen het lijntje met professionele back-up.

Creatief werken

Om mensen als Aisha en haar zoontje Hassan optimaal te helpen, is het nodig om het aanbod van initiatieven als de Somalische vrouwenorganisaties te erkennen in hun rol. Én hen te versterken met professionele ondersteuning. Dat vraagt ook om nieuwe creatieve manieren van werken. Bijvoorbeeld: in plaats van Aisha voor opvoedondersteuning te verwijzen naar Suzanne van het wijkteam, komt Suzanne van het wijkteam naar de Somalische vrouwenorganisatie. Omdat het veel effectiever is om de benodigde professionele kennis over opvoeden daar in te brengen.

Lees hier en hier meer over dit onderwerp.

Annemarie van Hinsberg is programmacoördinator bij Kennisplatform Integratie & Samenleving.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.