Blog: Hoe ook jij met Facebook het inloopspreekuur van het wijkteam kunt redden

Het inloopspreekuur van het wijkteam in de gemeente Herkensbergen is ten dode opgeschreven. Met hulp van Facebook lukt het Ria er een nieuwe impuls aan te geven.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Fawzi Salih is blogger bij Zorg+Welzijn

De vorige keer gaf Fawzi 10 stappen voor het ontwikkelen van een sociale mediastrategie voor het wijkteam>>

Vier jaar geleden werd in de gemeente Herkensbergen een multidisciplinair wijkteam opgericht. Jeugdhulpverleners, maatschappelijk werkers, schuldhulpverleners en andere ketenpartners kregen de opdracht om samen te werken. Dit alles om de burgers van Herkensbergen betere hulp en ondersteuning te bieden. Door veel intern gedoe en budgettaire problemen is het wijkteam nooit uit de startblokken gekomen. Met als tragisch dieptepunt een inloopspreekuur in het dorpshuis waar geen burgers op afkomen.

Tijd voor actie

Eefje, de 25-jarige dochter van Ria, werkt als marketing en communicatie expert bij een groot commercieel bedrijf in een buurgemeente. Regelmatig bespreekt Ria de problemen van het wijkteam met haar. Vooral het inloopspreekuur zit Ria dwars. Eefje oppert op een gegeven moment om te kijken of het wijkteam aan de slag kan met Facebook.

Zelfstudie

Ria pakt de uitdaging van dochter Eefje aan en verdiept zich in de wondere wereld van Facebook. Ze leest zelfstudieboeken en bekijkt op YouTube honderden instructiefilmpjes. Verder gaat ze de wijk in en spreekt ze met een tiental burgers. Negen van de tien burgers had nog nooit van het wijkteam gehoord. Na weken van noeste arbeid ziet Ria het licht en bedenkt ze een ambitieus plan voor een inloopspreekuur nieuwe stijl.

Vraag en antwoord

Om de burgers van Herkensbergen op Facebook te bereiken, besluit het wijkteam actief aan de slag te gaan met het proactief antwoord geven op veel voorkomende vragen op het terrein van jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning en schuldhulp. Met hulp van een videoproductiebedrijf worden er korte en ludieke vraag en antwoord filmpjes gemaakt. In de filmpjes wordt voor aanvullende informatie in klare taal verwezen naar de website van het wijkteam. Ook wordt afgesproken dat iedere werkdag een teamlid verantwoordelijk is voor het monitoren van de reacties op Facebookberichten.

Facebook advertenties

Omdat nog niet iedere burger in Herkensbergen bekend is met de Facebookpagina van het wijkteam, wordt dankbaar gebruik gemaakt van Facebook advertenties. Hierdoor kan het wijkteam burgers op basis van interessegebieden bereiken.

Meer aanloop

De nieuwe strategie voor het inloopspreekuur lijkt te werken. De Facebookfilmpjes trekken meer burgers naar het wekelijkse spreekuur in het dorpshuis. Bovenal hebben de filmpjes een preventieve werking: burgers trekken eerder aan de bel.

Welke sociale mediastrategie heeft jullie wijkteam voor het wekelijkse inloopspreekuur? Laat het me weten via f.salih@kennis-express.nl  of via https://www.twitter.com/jeugdbeleid.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.