Blog: Sociale mediastrategie voor wijkteams in 10 stappen

Met deze tien stappen verbeter ook jij de sociale mediastrategie van jullie wijkteam. Resultaat? Betere dienstverlening aan cliënten.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Fawzi Salih is blogger bij Zorg+Welzijn

De vorige keer gaf Fawzi tips voor het gebruik van Pinterest door wijkteams >>

Stap 1: Tien seconden boodschap

De eerste stap van je sociale media strategie is het opschrijven van de tien seconden boodschap van jullie wijkteam. Een goede tien seconden boodschap geeft antwoord op 4 vragen:

1) Op welke burgers richt het wijkteam zich specifiek?
2) Wat is het probleem van je doelgroep?
3) Welke oplossing leveren jullie voor het probleem van je doelgroep?
4) Wat zijn de voordelen van de oplossing voor de doelgroep?

Stap 2: Dienstverlening

Beschrijf in het kort de dienstverlening van het wijkteam. Om welke diensten gaat het? Wat is het doel van iedere dienst? En op wie richt de dienst zich? Het beschrijven van de dienstverlening van het wijkteam geeft je houvast om te bepalen over welke thema’s je berichten kunt maken en verspreiden via sociale media.

Stap 3: Onderzoek

Onderzoek vervolgens wat er op sociale media over de thema’s uit je dienstverlening wordt gezegd. Voor dit onderzoek kun je gebruik maken van de bijvoorbeeld een zoekfunctie van Twitter, de website Social Mention of via Google Alerts.

Stap 4: Analyse

In stap 3 heb je onderzoek uitgevoerd naar de thema’s uit je dienstverlening. In deze stap gaan we een stapje verder. Door wie wordt er over de thema’s gepraat? Zijn er populaire social influancers in je gemeente waarmee je kunt samenwerken? Etc.

Stap 5: Doelstellingen

Denk na over wat je wilt bereiken met de inzet van sociale media. Formuleer een aantal concrete doelstellingen zodat je kunt meten of er vooruitgang wordt geboekt. Voorbeelden: het aantal bezoekers voor de website van het wijkteam stijgt met twintig procent binnen zes maanden, vijftien procent meer inschrijvingen voor het cursusaanbod en tien procent meer bezoekers voor het inloopspreekuur.

Stap 6: Doelgroep

Nu wordt het tijd om je definitieve doelgroep te bepalen. Op basis van de uitkomsten van stap 4 bepaal je wie tot je doelgroep behoren en daarmee via sociale media openstaan voor content over de thema’s uit je dienstverlening.

Stap 7: Middelen

Geef in deze stap aan welke sociale media je wil inzetten. Je kunt gebruik maken van: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Twitter, YouTube, etc.  Het is belangrijk om per kanaal aan te geven waarom je er gebruik van wil maken.

Stap 8: Planning

Een goede planning is onmisbaar. Bedenk daarom een realistisch schema met betrekking tot het maken en verspreiden van content via sociale media.

Stap 9: Interactie

Het ultieme doel van sociale media is interactie met je doelgroep. Bepaal daarom met elkaar als team hoe jullie met reacties op sociale media omgaan.  Reageer altijd persoonlijk, gebruik je voornaam in je berichten en houd er rekening mee dat een reactie geen dagen op zich kan laten wachten.

Stap 10: Meten

Meet altijd wat je sociale media uitingen opleveren. Dit kan bijvoorbeeld door de volgende indicatoren te maken: aantal volgers Twitter, interactieratio Twitter, aantal likes Facebook pagina wijkteam, interactie Facebook etc. De indicatoren vloeien voort uit de doelstellingen die je in stap 6 hebt geformuleerd.

Welke sociale media strategie heeft jullie wijkteam? Laat het me weten via f.salih@kennis-express.nl of via https://www.twitter.com/jeugdbeleid.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.