Blog: Hoe maak je de website van het wijkteam spannend?

Veel website van wijkteams zijn dodelijk saai. Hoe val je op? Wat is er nodig voor het maken van spannende content? In dit blog geef ik je vijf tips.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
EPI-Fawzi-Salih.jpg

De vorige keer onthulde Fawzi 5 geheimen om 10.000 bezoekers te genereren voor de website van het wijkteam >>

1. Ga op Wijksafari

Spannende content maak je niet voor jezelf, maar voor de cliënten van het wijkteam.  Alles valt en staat met de behoefte van je cliënten. Over welke onderwerpen hebben je cliënten content nodig? Wat is hun achtergrond? Met welke vragen zitten ze? Welke websites bezoeken ze? Vind het antwoord op deze en andere vragen door op Wijksafari te gaan. Trek je jas aan en bezoek de plekken waar veel cliënten komen. Verwerk de uitkomsten van je Wijksafari in persona’s. Dit zijn denkbeeldige personen die symbool staan voor jouw cliënten.

2. Gebruik een verrassende invalshoek

Doe eens gek en gebruik in je content een verrassende invalshoek. Wat dacht je van het volgende? Eén minuut video’s over pittige pubers, een roman over seks na de geboorte van je eerste kind of een drone video over speelvoorzieningen in de wijk. Er zijn veel mogelijkheden om spannende content te maken.

3. Denk vanuit basisbehoefte

Ken jij de Piramide van Maslow? Deze piramide ordent menselijke behoeftes: lichamelijke behoeften, behoefte aan veiligheid en zekerheid, behoefte aan sociaal contact, behoefte aan waardering en erkenning en zelfontplooiing. Spreek deze behoeftes aan in je content. Zo zou een opvoedcoach op een directe manier ouders kunnen aanspreken op de consequenties van ongezond eten voor de ontwikkeling van kinderen (slechte lichamelijke en geestelijke gezondheid, weinig sociale contacten en geen zelfwaardering).

4. Maak het menselijk

Cliënten van het wijkteam identificeren zich graag met andere (succesvolle) cliënten. Hoe zou het voor je zijn om één van jouw cliënten te vragen een persoonlijk verhaal te schrijven. Een verhaal waarin de cliënt vertelt over zijn probleem en de mate waarin hij voordeel heeft gehad van jouw oplossing. Bijvoorbeeld een moeder van een pittige puber, die baat heeft gehad bij een pubercursus.

5. Haak in op actualiteit

Speel in op actuele gebeurtenissen. Dit kan door gebruik te maken van newsjacking: een techniek waarbij je probeert in de nieuwsbehoefte van je cliënten te voorzien met als doel extra bezoekers te generen voor de website van het wijkteam. Op het moment dat er belangrijke ontwikkelingen in het nieuws zijn, zoals de huldiging van Feyenoord, ontstaat er een korte maar hoge piek in het zoekvolume op gerelateerde termen. Hoe zou het voor je zijn om bijvoorbeeld een blog te schrijven over het meenemen van kleine kinderen naar de huldiging? Wijkteams die hier effectief op inspringen, zetten dat extra zoekvolume om in extra bezoekers voor hun website.

Hoe maak jij de website van het wijkteam spannend? Stuur een e-mail naar f.salih@kennis-express.nl of laat het me weten via https://www.twitter.com/jeugdbeleid

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.