Blog: Een 10 seconden boodschap voor het wijkteam

Kun jij in klare taal aan een burger uitleggen wat het wijkteam doet? Voor veel teams is dat een lastige opgave. In dit blog laat ik zien hoe je een 10 seconden boodschap voor jullie wijkteam formuleert.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
EPI-Fawzi-Salih.jpg

De vorige keer besprak Fawzi  5 manieren waarop je het beste communiceert met boze burgers >>

1. Wie help je?

Verdiep je in de typen burgers uit jouw wijk. Op wie richt jullie wijkteam zich? Ouderen met een zorgvraag, ouders van kinderen met opvoed- en opgroeiproblemen, kinderen, jongeren, et cetera. Maak per type burger een analyse. Wat is hun achtergrond? Hoe ziet hun dagelijks leven eruit? Welke hulp- en ondersteuningsvragen hebben ze? En hoe zit het met hun sociale mediagedrag? Gebruiken ze Facebook of zijn ze aangestoken met het Instagramvirus? Stel vervolgen één type burger centraal in je boodschap. Dit vergroot de herkenbaarheid van het wijkteam.

2. Wat is het probleem van je doelgroep?

Benoem in je 10 seconden boodschap het belangrijkste probleem van je doelgroep. Weet je doelgroep niet bij wie ze hulp en ondersteuning kunnen krijgen? Wil je doelgroep zonder veel gedoe voorzien worden van de juiste hulp, in de juiste vorm op het juiste moment? Of heeft je doelgroep behoefte aan versterking van de leefbaarheid in de wijk? Ga in gesprek met je doelgroep om de problemen boven tafel te krijgen. Luister goed tijdens je gesprekken en vraag vooral door. Maak ter afsluiting een top 10 van de geïdentificeerde problemen. Bepaal ten slotte in co-creatie met je doelgroep het belangrijkste probleem dat het wijkteam moet oplossen.

3. Welke oplossing heb je voor het probleem van je doelgroep?

Formuleer tijdens een brainstormsessie met alle teamleden de oplossingen die het wijkteam kan bieden voor het probleem van je doelgroep. Tijdens een brainstorm zijn alle oplossingen goed en is het belangrijk dat iedereen zijn input levert. Kies aan het einde van de sessie de meest passende oplossing die jullie kunnen bieden.

4. Wat levert je oplossing op voor je doelgroep?

Uit ervaring weet ik dat veel beroepskrachten in wijkteams het moeilijk vinden om de voordelen van hun dienstverlening te benoemen. Ze staan er niet bewust bij stil dat hun wijkteam bijdraagt aan bijvoorbeeld het geluk van de doelgroep. Een negentigjarige dementerende meneer kan door de hulp en ondersteuning van het wijkteam langer zelfstandig thuis blijven wonen. Meneer is hierdoor gelukkiger dan wanneer hij gedwongen had moeten verhuizen naar een verpleeghuis. Sta bij het formuleren van je 10 seconden boodschap dus uitgebreid stil bij de voordelen van je oplossing voor de doelgroep.

5. Een laatste tipje van de sluier

Gebruik één van de volgende woorden om je 10 seconden boodschap kracht bij te zetten: helpen, zorgen dat, transformeren, bereiken, realiseren, doorbreken naar, overwinnen, vergroten of voor elkaar krijgen.

Hoe luidt de 10 seconden boodschap van jullie wijkteam? Stuur een e-mail naar f.salih@kennis-express.nl of laat het weten via https://www.twitter.com/jeugdbeleid.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.