Blog: 5 ideeën voor de website van het wijkteam

Het actueel houden van de website en sociale media is voor veel beroepskrachten in wijkteams een lastige opgave. Regelmatig krijg ik de vraag van teams hoe ze kunnen verrassen. In dit blog lees je het antwoord.
EPI-Fawzi-Salih.jpg

De vorige keer gaf Fawzi 7 tips voor een betere communicatie in het wijkteam >>

Content, wat is dat? Voordat ik je antwoord geef op die vraag eerst een korte uitleg over het begrip content. Misschien heb je het begrip weleens gehoord van de communicatiemedewerker binnen de gemeente. Zo niet, dan voed ik je graag met een handige definitie: ‘Content is het geheel aan informatie dat je als wijkteam middels communicatie op je burgers wil overbrengen.’ Wist je dat Bill Gates in de jaren negentig content zag als King? Tegenwoordig draait het allemaal om engagement. Als content niets los maakt, zal deze ook niet worden verspreid.

Het kampvuur brandend houden

Ik vergelijk het maken en verspreiden van content met het brandend houden van een kampvuur. Wie geen hout meer op het vuur gooit, verliest snel zijn publiek. Zo gaat het ook met content maken en delen. Als je slechts sporadisch iets van je laat horen dan zullen burgers je uit het oog verliezen en je nooit meer benaderen.

Verrassen met content, hoe doe je dat?

Laat je voor het actueel houden van de website en sociale media inspireren door de volgende vijf ideeën:

  1. Hoe zou het voor je zijn om experts over ouderenzorg, opvoedhulp of budgetvoorlichting te interviewen? Ga het gesprek aan met deskundigen en publiceer een verslag op de website. Maak foto’s van het interview en publiceer deze op je Facebook- en Instagramaccount. Verder kun je een paar extra vragen stellen en hiervan een video maken en posten op YouTube. Voor Snapchat kun je een kort filmpje van twintig seconden maken.
  2. Geef een kijkje achter de schermen van het wijkteam. Wat komt er bijvoorbeeld allemaal kijken bij het voorbereiden en uitvoeren van keukentafelgesprekken? Breng deze stappen in beeld door het maken van een fotoreportage of video. Leuk om te delen op Facebook, Instagram of Snapchat.
  3. Zet een loyale vrijwilliger uit de wijk  in het zonnetje. Stel de vrijwilliger voor aan bezoekers van je website en sociale media accounts. Alles wat je aandacht geeft groeit. Vrijwilligers vinden het altijd leuk om in de spotlights te staan. En wie weet brengt het vrijwilligers en burgers nader tot elkaar.
  4. Mensen zijn dol op tips en trucs. Voorzie je burgers op regelmatige basis van stappenplannen, praktische handreikingen en leuke weetjes over opvoeding, maatschappelijke ondersteuning en budgetvoorlichting.
  5. Nederland kent veel thematische dagen en weken. Van Nationale Overblijfdag, Nationale Opa en Oma dag, Buitenspeeldag tot Kinderboekenweek. Speel in op deze momenten. Op de website www.issuekalender.nl vind je een uitgebreid overzicht. Selecteer de voor het wijkteam relevante dagen en ga aan de slag met het maken van verrassende content.

Wat zijn jullie verrassende ideeën voor de website en sociale media van het wijkteam? Stuur een mailtje naar f.salih@kennis-express.nl  of laat het me weten via https://twitter.com/jeugdbeleid.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.