Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: 10 zaken die wijkteams van hotels kunnen leren

Wat zijn jouw vakantieplannen? Misschien heb je ooit gelogeerd in een Bilderberg hotel. Bilderberg heeft tien Kroonwaarden voor de benadering van gasten opgesteld. Ik laat je zien hoe ook jij deze Kroonwaarden kunt gebruiken om de dienstverlening van het wijkteam te verbeteren.

De vorige keer blogde Fawzi over de zeven zekerheden van Jumbo voor wijkteams >>

1. Ik stel de burger boven de regel en mijn persoonlijke mening; kan niet bestaat niet

Burgers willen snel van de juiste hulp en ondersteuning worden voorzien. Regels zijn hierbij ondersteunend, maar mogen nooit de overhand krijgen. Het gaat altijd om maatwerk. In contacten met burgers toon je nooit en te nimmer je eigen mening. Het gaat niet om jou, maar om de burger.

2. Ik denk in mogelijkheden, niet in problemen

Je denk altijd in mogelijkheden, niet in problemen. Ieder mens heeft unieke talenten en beschikt over een sociaal netwerk. Het is aan jou om deze talenten naar boven te krijgen en het sociaal netwerk (opnieuw) te activeren.

3. Ik sta open voor en anticipeer op de wensen van anderen

Werken in een wijkteam betekent dat je open staat en anticipeert op de wensen van burgers. Is een werkloze 55-plusser op zoek naar netwerkcontacten? Jij begeleidt bij het uitbreiden van het zakelijke netwerk. Willen eenzame oma’s een breiclubje oprichten? Jij helpt bij het zoeken naar een clublokaal en sponsors voor het noodzakelijke breigerei.

4. Ik zorg dat het gebeurt, ik kom altijd mijn afspraken na

Afspraak is afspraak. Wat je belooft aan burgers of collega’s moet je altijd doen. Mensen rekenen op jou en gaan ervan uit dat het gebeurt. Het maakt niet uit hoe het gebeurt, als het maar gebeurt. Lukt het niet om een afspraak na te komen? Wees eerlijk en zeg waarom iets niet gelukt is en geef aan wat je gaat doen om de afspraak alsnog na te komen.

5. Ik zie er verzorgd uit en gedraag mij professioneel

Een professionele kledingstijl en uiterlijke verzorging maken een goede eerste indruk op burgers en collega’s. De eerste klap is nog steeds een daalder waard. Maak daarom afspraken met elkaar over de kledingstijl van het wijkteam. Wel of geen spijkerbroek? In de zomer wel of geen topje met spaghettibandjes? En wat te doen met het gebruik van make-up en parfum? Verder spreekt het voor zich dat je professioneel gedrag vertoont naar burgers en collega’s.

6. Ik verras door meer te doen dan verwacht

Je doet in je werk altijd meer dan verwacht. Zie je tijdens het keukentafelgesprek met een oude mevrouw dat het aanrecht vol staat met vaat, stel dan voor om samen de afwas te doen. Al pratende kom je meer te weten over de situatie van mevrouw.

7. Ik straal tijdens mijn werk enthousiasme uit

Laat aan burgers en collega’s zien dat je het werken in een wijkteam leuk vindt. Wees enthousiast, maak af en toe een grapje en relativeer de dagelijkse gang van zaken. Het leven is al serieus genoeg.

8. Ik ken ons product en kan in voordelen praten

Burgers verwachten dat jij de sociale kaart op je duimpje kent. Stel  ze niet teleur en leer alle producten en diensten op het terrein van jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning en werk & inkomen kennen. Praat in je gesprekken met burgers vooral over voordelen. Burgers willen weten wat voor baat zij hebben bij een bepaald product of bepaalde dienst. 

9. Ik denk altijd mee en voel mij verantwoordelijk

Alles kan altijd beter. Iedereen in het wijkteam moet zijn steentje bijdragen aan een hoogwaardige dienstverlening aan burgers. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Het is dan van cruciaal belang dat je als beroepskracht actief en resultaatgericht meedenkt en je verantwoordelijk voelt.

10. Ik luister goed en neem iedere burgers serieus

Burgers willen gehoord worden. Iedere burger is uniek en heeft zijn eigen verhaal. Burgers verdienen het dat er serieus en met respect naar hun verhaal wordt geluisterd. 

Wat zijn jouw ideeën om de dienstverlening van wijkteams te verbeteren? Stuur een e-mail naar fawzi@kennis-express.nl of laat het weten via https://twitter.com/jeugdbeleid.

Vorig artikelBlog: Dure zorg?
Volgend artikelBlog: Verliefd op dementie
Fawzi Salih is sinds 2002 werkzaam als content-specialist in het sociaal domein. Vanuit zijn rol als ondersteuner blogt hij regelmatig over hoe professionals beter en slimmer kunnen samenwerken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.