Arme kinderen vinden zichzelf niet arm

Kinderen die in armoede leven, moeten niet alleen worden aangesproken op wat ze nodig hebben om hun welzijn te verbeteren. Belangrijk is dat professionals de ‘aanwezige middelen en mogelijkheden’ van de kinderen als uitgangspunt nemen.
foto: Fotolia

Dat is de conclusie van Asia Sarti, die 15 november promoveert aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Belangrijk is dat de kinderen zelf een rol spelen in de aanpak van de gevolgen van hun armoede. Dat kan doordat professionals op gelijke voet met de kinderen communiceren. En vooral door de kinderen zelf een rol te geven in het participatieproces, gericht op verbetering van hun levensomstandigheden.

Armoede

Armoede is in Nederland de afgelopen jaren toegenomen. Vooral kinderen van alleenstaande moeders lopen risico om in armoede op te groeien. Ook kinderen uit gezinnen met een niet-westerse achtergrond en met ouders uit de nieuwe EU-lidstaten, zoals Roemenië en Bulgarije, hebben relatief vaak met armoede te maken. Kinderen met werkende ouders hebben minder kans hebben om in armoede op te groeien, maar in absolute aantallen komen de “arme kinderen” vooral  voor in gezinnen waarvan ouders werken. Deze groep valt vaak buiten het armoedebeleid en van inkomensafhankelijke regelingen.

Achterstandswijk

Sarti onderzocht hoe kinderen in achterstandswijken in Amsterdam en Hoorn het opgroeien in armoede ervaren, en wat hun ideeën en wensen zijn voor het verbeteren van de kwaliteit van hun leven. De onderzoekster concludeert dat de rol van kinderen op beleidsniveau vergroot moet worden. ‘Beleidsmakers moeten openheid ontwikkelen voor de kinderen en hun ideeën’, aldus Sarti.


1-armoede-kind-Fotolia.jpgGeld dat bestemd is voor arme kinderen, wordt in sommige gemeenten besteed aan 18-plussers. En dat is niet de bedoeling, zo stelt demissionair staatssecretaris Jetta Klijnsma in een brief aan alle Nederlandse gemeenten. ‘De middelen zijn volledig bedoeld voor kinderen uit gezinnen met een laag besteedbaar inkomen.’ Lees meer>>


Project

De onderzoekster maakte gebruik van de photovoice methode, waarbij 29 kinderen foto’s maakten van hun wijk. Het project is in Amsterdam uitgebreid met gesprekken tussen kinderen en beleidsmedewerkers. De kinderen maakten de foto’s binnen een uitgebreid project met plezierige en leerzame activiteiten, zoals uitstapjes en informele gesprekken. ‘De kinderen waarderen de aandacht en naarmate de relatie zich ontwikkelt met volwassenen, komen meer aspecten van hun leven boven tafel’, aldus de onderzoekster.

Beleidsmakers

Door de kinderen actief te betrekken bij leuke activiteiten, groeit geleidelijk de belangstelling van beleidsmakers voor het proces van de kinderen, betoogt Sarti, en daarmee de belangstelling van beleidsmakers in het leven en de verhalen van de kinderen. Op die manier wordt er iets in gang gezet om de kwaliteit van leven van deze kinderen positief te verbeteren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.