Afbouw bedden in ggz is te snel gegaan

Het aantal bedden in de ggz is de afgelopen jaren met een derde afgenomen. Dat zorgt volgens Onno Hoes, voorzitter van het Schakelteam Personen met Verward Gedrag, voor een probleem. ‘De afbouw van de bedden is sneller gegaan dan de opbouw van de alternatieven. Dat had eigenlijk parallel moeten lopen.’
bed-ANP.jpg
'Eigenlijk had ons Schakelteam eerder ingesteld moeten worden

Hoes laat in een interview met BNR weten dat hij het op zich een goede keuze vindt om mensen ‘op te sluiten’ of een bed te geven. Hoe meer mensen in hun eigen omgeving kunnen blijven, hoe beter het is. ‘Maar dan moet je de zorg daaromheen wel goed geregeld hebben voor je het aantal bedden afbouwt. Ik denk dat de volgorde verkeerd is geweest.’

Kaltgestellt

Jarenlang hebben we in Nederland de sociale problematiek rond personen met verward gedrag volgens Hoes ‘kaltgestellt’ door hen naar een instituut te sturen. Door de afbouw van bedden, komen deze mensen nu weer terug in de maatschappij, terwijl de omgeving daar nog helemaal niet klaar voor is. ‘Eigenlijk had ons Schakelteam eerder ingesteld moeten worden, meer preventief, voordat de bedden afgebouwd werden. Maar de feiten zijn zoals ze zijn, dus we roeien met de riemen die we hebben. Nu is het alle hens aan dek om mensen op te vangen.’

Volgens Onno Hoes vallen verwarde personen nog te vaak tussen wal en schip. ‘Als mensen al bij een instantie aankloppen of in beeld komen, krijgen ze soms niet meteen het juiste antwoord. Vaak worden ze bijvoorbeeld doorverwezen, maar doen ze daar iets mee?’ Lees meer >>

Sociale wijkagent

Toch ziet Hoes geen onmogelijke klus voor zijn Schakelteam. Hij benadrukt dat iedereen zich ervan bewust is dat er een probleem is, dat de meeste mensen ook erkennen waar het probleem ontstaan is en dat er wil is om het op te lossen. Eén van de oplossingen die Hoes hiervoor ziet, is de introductie van een sociale wijkagent die weet waar je terecht kunt als je verward gedrag signaleert en die zorgt dat de informatie-uitwisseling tussen organisaties beter op gang komt.

Privacy

‘Informatie-uitwisseling blijkt in de praktijk vaak heel moeilijk omdat er allerlei protocollen zijn waar medewerkers van een organisatie zich moeten houden. En dan zijn er nog de privacy voorschriften.  Mensen denken dat ze geen informatie mogen uitwisselen, terwijl de praktijk leert dat je een heleboel dingen wel kunt doen. Als Schakelteam proberen we dat systeem weer te resetten.’

‘Het aantal gedwongen opnames kan teruggebracht worden wanneer cliënten beschikken over een crisiskaart.’ Dat vertelde René Poland, coördinator crisiskaart bij Cliëntenbelang Amsterdam, op het Zorg+Welzijn Jaarcongres. Lees meer >>

Centraal telefoonnummer en crisiskaart

Verder pleit de voorzitter van het Schakelteam voor de invoering van een centraal telefoonnummer waar mensen met verward gedrag en hun vrienden, familie en buurtgenoten heen kunnen bellen voor advies in niet-acute zaken. Daarnaast wil hij de al bestaande crisiskaart makkelijker beschikbaar maken zodat meer mensen er gebruik van gaan maken.

Vervoer

Hoes benadrukt overigens dat er ook al veel stappen gezet zijn. ‘Op veel plaatsen in het land zie je bijvoorbeeld dat er al alternatief vervoer is geregeld. Er gebeuren steeds meer concrete dingen in allerlei regio’s. In sept gaan we een kaart van Nederland uitbrengen waarbij we gaan aangeven hoe het er per regio voor staat op de verschillende onderdelen. En dat wordt spannend, want de regio’s willen geen rode kaart krijgen. Eigenlijk is het een soort naming and shaming. Dat is de enige manier om druk op de ketel te houden.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.