Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

6 tips voor goede informele cliëntondersteuning

Informele cliëntondersteuners hebben nog lang niet overal een officiële plek. Terwijl ze wel een specifieke meerwaarde hebben. Movisie deed onderzoek in 29 gemeentes, en kwam op basis daarvan tot zes tips om goede informele cliëntondersteuning te stimuleren.
ANP-1000_16402806.jpg
Informele cliëntondersteuners hebben zeker een meerwaarde. - Foto: ANP XTRA

1. Informeer gemeente, toegangsfunctionarissen en inwoners over de informele cliëntondersteuning: wat de informele ondersteuning doet, wat de specifieke kracht en meerwaarde is en waar de grenzen liggen.

2. Organiseer regelmatig netwerkbijeenkomsten met formele en informele cliëntondersteuners en wijkteammedewerkers voor de onderlinge bekendheid. De totstandkoming van samenwerking heeft tijd nodig, het is een ingrijpend proces.

3. Stimuleer de samenwerking tussen informele en  formele cliëntondersteuners via opdrachten in de leveringsovereenkomsten en het afsluiten van samenwerkingsconvenanten.

4. Waarborg kwaliteit door het regelen van deskundigheidsbevordering en werkbegeleiding voor de informele cliëntondersteuners. Het kan heel zinvol zijn om formele en informele ondersteuners samen scholing te laten volgen. Ze leren vooral ook van elkaar door het uitwisselen van ervaringen en kennis.

5. Zorg voor goede coördinatie, een adequate vergoeding en secundaire arbeidsvoorwaarden, ook voor informele cliëntondersteuners.

6. Op landelijk niveau kan de informele cliëntondersteuning worden gestimuleerd door zaken als de ontwikkeling van profielschetsen, competentieprofielen en daarop aansluitende (erkenning biedende) scholing, het verspreiden van voorbeelden van samenwerkingsconvenanten en onderzoek dat de specifieke meerwaarde van informele cliëntondersteuners zichtbaar maakt.

Klik hier voor het rapport van het onderzoek van Movisie.  

Het moet echt en snel beter in het sociaal domein, vindt Jan de Vries, directeur van MEE Nederland. ‘Die nadruk op generalisten vind ik geen goed idee.’ Lees meer>>

Leerzame video: zo geef je je cliënt op de juiste manier zelfregie

Movisie

Eén reactie

  • Vloppie

    Oeps, klein foutje: Jan de Vries is sinds 01-01-16 geen directeur meer van MEE NL.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden