Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Blog: Leve het Sociaal Werk

Enorm blij ben ik met de recente ontwikkelingen waarin het welzijnswerk zich steeds meer als een sterke branche profileert onder de noemer Sociaal Werk. De nieuwe naam van onze branche organisatie, de ontwikkelingen bij het Registerplein, het Huis van het Sociaal Werk … dit draagt allemaal bij aan een sterk en mooi merk.
EPI-Anneke-Krakers.jpg

Vorige keer vertelde Anneke in haar blog hoe individuele welzijnsorganisaties zich kunnen positioneren >>

Sinds ik zelf twee jaar geleden met mijn bedrijf (ik help Sociaal Werkers met hun marketing, profilering en ondernemerschap) ook internationaal ben gaan werken, ontdek ik steeds meer de plaats die het Sociaal Werk op het wereldtoneel inneemt. Wij zijn echt overal te vinden. Van Mongolië tot Kenia en van de USA tot Nepal. Met de naam Social Work zetten we een wereldwijde business neer. Hoe gaaf is dat. En met ons merk Sociaal Werk sluiten wij hierbij nu perfect aan.

Eén merk

Mijn blijdschap komt ook omdat het ons nog niet zo lang geleden domweg niet lukte om als branche gezamenlijk ons te scharen onder één merk. Er komt gelijk een herinnering bij mij naar boven ….

MOgroep

Ik kan het me nog herinneren als de dag van gisteren alhoewel het al minstens tien jaar geleden moet zijn. Ik zit in een zaal vol met collega-directeuren van welzijnsorganisaties uit het hele land. Het is onze jaarlijkse bijeenkomst van de toenmalige MOgroep (of misschien was het toen zelfs nog VOG?).

Bezuinigingen

Ik ga al een tijdje trouw ieder jaar naar deze jaarvergadering. Als directeur van een kleine welzijnsorganisatie, Welzijn Buren, heb ik het af en toe best moeilijk. Er ligt zoveel op mijn bordje. Bovendien raak ik steeds meer gefrustreerd over ons imago, de onbekendheid met ons werk die ieder jaar weer leidt tot emotionele taferelen rondom bezuinigingen die zonder blikken of blozen door de gemeente worden aangekondigd.

Profileren

Op de jaarvergadering met collega-directeuren uit het hele land, vind ik wat ik zoek: troost. Ik ben niet de enige. Echt ieder jaar weer steken er directeuren (ook de ‘grote jongens’) hun hand op met de wens ‘wij moeten ons beter profileren’.

Frustratie

Profileren. Daar hoor ik dat woord voor het eerst en het is mij gelijk duidelijk dat hier de bron van mijn frustratie zit. Onze frustratie. De MOgroep hoort het ook en komt met een voorstel voor een profileringscampagne. Voor wie zich het nog kan herinneren: “Altijd samen, altijd dichtbij, altijd …. (was het nu ‘altijd goedkoop’ die derde?)”.

Net even anders

Met veel trots wordt de campagne gepresenteerd. De leden mogen reageren. En daar gaat het mis. Verschillende directeuren geven aan zich te distantiëren omdat het bij hen in de organisatie net even anders zit. De maatschappelijke opvang is toch wat anders dan het straathoekwerk. En het ouderenwerk is toch een compleet andere business dan het opbouwwerk. Zo kan ik nog even doorgaan.

Aanmodderen

De campagne werd geen succes. Al die collega-directeuren en ik, we zijn nog jaren blijven aanmodderen met onze profilering.

Steentje bijdragen

Voor mij kwam het keerpunt toen ik besloot niet langer te wachten op een campagne en aanpak die wel succesvol zou zijn en zou worden gedragen door de branche. Ik ben op mijn manier mijn eigen steentje gaan bijdragen aan een sterke profilering van ons werk. Met heel veel plezier en voldoening heb ik ondertussen duizenden sociaal werkers getraind in hun marketing, profilering en ondernemerschap.

Sterk merk

En daarmee is het dan nu zo ver dat we er als branche gezamenlijk voor gaan staan en aansluiten op een wereldwijd sterk merk. Hoera, leve het Sociaal Werk!

Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden