Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Weert wil geen kinderen meer in armoede

Een eerste stap van de gemeente Weert om kinderen uit de armoede te halen is een kledingmarkt. Beleidsmedewerker Maartje Lamberts organiseerde, samen met ondernemers, scholen en maatschappelijke organisaties, een kledingmarkt waar elk kind €100 kan besteden aan nieuwe kleren.
foto Fotolia

De gemeente Weert heeft zich ten doel gesteld dat geen enkel kind in Weert in armoede meer opgroeit. Volgens het CBS zouden er in de gemeente 1050 kinderen in armoede leven, van de in totaal 9.103 kinderen onder de 19 die in de gemeente wonen. Beleidsmedewerker inkomen Maartje Lamberts onderzocht, samen met stichting Leergeld, waar deze kinderen behoefte aan hebben. Babykelding, kinderkleding en schoenen, zo bleek.

Kledingmarkt

Dus bedacht Lamberts het plan om een kledingdag voor deze kinderen te organiseren. Op de dag konden arme kinderen nieuwe kleding, van deze tijd, kopen met het geld van de gemeente, geholpen door de overheidsgeld. Ook moesten de kinderen meer kleding kunnen kopen voor minder geld. De lokale ondernemers zouden die kleding moeten leveren met korting. Lamberts vond de wethouder en de gemeenteraad al snel achter zich. Maar dit plan uitvoeren, in samenwerking met alle partijen, bracht de nodige uitdagingen met zich mee.

Samenwerking is moeilijk

In de workshop ‘samen armoede aanpakken’ tijdens het congres Armoede en Schulden, mochten de deelnemers de samenwerking uitvoeren. Hoewel de wethouder voor was, lag een collega beleidsmaker dwars, er was immers ander werk te doen. De ondernemers zaten er ook dubbel in: natuurlijk wilden zij maatschappelijk betrokken zijn en hun verantwoordelijkheid nemen, maar er moest ook geld verdiend worden. Kortom: samenwerken is ingewikkeld.

Hou je netwerk erbij

‘Elke keer als je een plan hebt, en je wilt door, moet je blijven controleren bij je samenwerkingspartners of ze nog steeds aan boord zijn’, vertelt Lamberts. Haar collega Tanja van Duuren, die voorheen betrokken was vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin en nu als coördinator armoedebestrijding voor de gemeente werkt, vult aan: ‘Je bent er niet met één keer langs de winkels gaan. Je moet blijven terugkeren en iedereen in je netwerk leren kennen.’

Dure merken

In juni 2017 was de eerste kledingmarkt. Alle gezinnen die de gemeente in zicht had, zo’n 520 kinderen, waren uitgenodigd. De kinderen kregen een zak met munten van €10, €5 en €2,50 met een totale waarde van €150. Op de markt stonden negen kleding- en schoenenwinkels. Alles van goedkopere confectie tot dure merkkleding. ‘Het ene kind kiest voor een duurder Levi-shirt, een ander besteedt het aan een complete nieuwe garderobe’, vertelt Van Duuren. De markt wordt nu twee keer per jaar gehouden; in het najaar met een budget van €150, en in het voorjaar met een budget van €100 per kind.

Inkomenstoets

Over de jaren heen is de verbinding met maatschappelijke organisaties vergroot. Lamberts en Van Duuren lieten scholen uitnodigingen sturen, wijkteams mochten mensen aandragen. Iedereen die na toetsing tot 120% van het bijstandsniveau verdient, krijgt een persoonlijke uitnodiging met locatie en tijd. Iedereen die bij de voedselbank komt of in een schuldhulpverleningstraject zit, krijgt zonder toets een uitnodiging. ‘In bepaalde wijken zingt het ook rond’, zag Lamberts. ‘Uit die wijken krijgen we aanmeldingen via via.’

Hoge opkomst

Inmiddels weten Lamberts en Van Duuren 800 kinderen die in armoede leven te vinden. Daarvan kwamen er dit voorjaar 755 op de kindermarkt. ‘De eerste keer was het wel even spannend, maar de sfeer is ontspannen en het trekt steeds meer aan. Iedereen die wel is uitgenodigd, maar niet is gekomen hebben we gebeld’, vertelt Van Duuren. ‘Sommigen moesten werken. Hen hebben we uitgelegd dat ze ook iemand mogen machtigen. Anderen dachten dat het om tweedehandskleding ging.’

Appels in plaats van koek

‘Bijkomend voordeel is dat de markt een moment is dat wij als gemeente, en CJG, onze doelgroep spreken. De inwoners krijgen een gezicht bij de gemeente en andersom’, vertelt Van Duuren. ‘Tijdens de markt is er limonade, koffie, thee en koek. Een moeder zei: koekjes krijgen ze van mij ook wel, maar fruit is zo duur. Dus hadden we afgelopen keer appels. Die gingen net zo hard als de koekjes.’

Uitdagingen blijven

Ondanks het succes blijft de organisatie voor nieuwe uitdagingen staan. De laatste edities zagen de initiatiefnemers steeds meer vaders die voor zichzelf sneakers kochten, van het geld dat voor de kinderen bedoeld is. ‘Dat zijn geen prettige gesprekken’, zegt Van Duuren. Daarom zoeken ze nu naar manieren om hiermee om te gaan.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.