Toezicht op nieuwe vormen van jeugdhulp

Vooral kleinere aanbieders van jeugdhulp zullen in 2017 in beeld komen van de inspecties voor Jeugdzorg, Gezondheidszorg en Justitie. ‘Er moet altijd sprake zijn van verantwoorde hulp’, aldus de inspecties.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Door de bevindingen van inspectieonderzoek bij instanties openbaar te maken, kunnen professionals en bestuurders leren van het toezicht en van eventuele calamiteiten. En worden burgers geïnformeerd over de kwaliteit van de jeugdhulp. Dat is de insteek van de 3 inspecties: Jeugdzorg, Gezondheidszorg, Veiligheid en Justitie. Zij kondigen aan in 2017 voornamelijk de nieuwe vormen van jeugdhulp te onderzoeken.

Toezicht

Dat staat in het “Jaarwerkprogramma Landelijk Toezicht Jeugd 2017” van de 3 inspecties. ‘Met de stelselwijziging in 2015 is een grote dynamiek in het gehele jeugddomein ontstaan’, schrijven de inspecties. ‘Er is enerzijds sprake van fusies en overnames. Anderzijds is een divers palet van kleinschalige aanbieders van jeugdhulp ontstaan.’

Kwaliteit jeugdzorg

De inspectie zegt juist de kleine aanbieders en nieuwe vormen van jeugdhulp te willen inspecteren. Bovendien willen de inspecties hun pijlen richten op de verbinding met de lokale gemeentelijke toezicht. Anders gezegd: van gemeentelijke toezichthouders wordt verwacht de kwaliteit van de jeugdzorg goed te screenen. Vooral door goed samen te werken met de landelijke inspecties.

‘De jeugdzorg is één groot doolhof’. Jongeren met een angststoornis krijgen vaak niet de juiste hulp. Wijkteams herkennen angstklachten niet. En dat heeft consequenties voor de jongeren. Lees meer>>

Jeugdwet

In een brief aan de Tweede Kamer laat verantwoordelijk staatssecretaris Martin van Rijn weten dat: ‘Anderhalf jaar na de invoering van de Jeugdwet, de vernieuwingen in de jeugdhulp goed zichtbaar zijn.’ Van Rijn wijst op preventieve jeugdhulp, aansluiten op wat ouders en kinderen zelf willen en kunnen, passende hulp dichtbij in de buurt en ruimte voor professionals.

Cliëntmonitor

‘Het lokale maatwerk schiet vaak nog tekort’, aldus de staatssecretaris in de Kamerbrief. Uit de “Clientmonitor” blijkt dat in het derde kwartaal van 2016 via de website van de Monitor Transitie Jeugd 178 meldingen zijn binnengekomen. ‘Cliënten melden dat de ontvangen hulp niet aansluit bij de hulpvraag. Wachttijden als gevolg van budgetplafonds bij hulpaanbieders versterken dit proces.’ De staatssecretaris neemt de signalen ‘serieus’ en heeft met gemeenten en jeugdzorgaanbieders onder andere afgesproken een ‘doorzettingsmacht in te richten waar gezinnen terecht kunnen als ze dreigen vast te lopen.’

Lees hier de brief aan de Tweede Kamer over de voortgang van het nieuwe Jeugdstelsel>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.