‘Samenwerken met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’

Henk Kinds, directeur van adviesbureau Community Partnership Consultants, adviseert vrijwilligers en welzijnswerk hoe ze profijt kunnen hebben van de samenwerking met het bedrijfsleven. Tijdens het congres ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’ op 7 juni presenteert hij samen met Idriss Nor (stichting Doen) de workshop ‘Goede Zaken’ (www.goedezaken.eu ).
‘Samenwerken met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’

Door Martin Zuithof – De samenwerking

met het bedrijfsleven kan veel opleveren, is de ervaring

van Henk Kinds. Als voorbeeld noemt hij
href=”http://www.stichtingdehofstede.nl” target=_blank name=Hofstede>De

Hofstede
, een Drents bedrijf voor de begeleiding van mensen voor wie de stap naar de arbeidsmarkt nog te

groot is. (Op de foto Henk Kinds)

Netwerk opbouwen
‘Door de
href=”http://www.doen.nl/web/show/id=58174″>cursus Goede Zaken
leerden ze een netwerk aan

bedrijven om zich heen te bouwen. Een van die bedrijven heeft voor De Hofstede

een hele communicatielijn opgezet en samen met een ander hebben ze de complete

bedrijfsstrategie ontwikkeld.’

Wat wil je partner? Wat is je eigen kracht en hoe kun

je duurzaam samenwerken met een bedrijf? Over die vragen leert
href=”http://www.community-partnership.nl/nl/Home/tabid/55/Default.aspx”

target=_blank name=CPC>Henk Kinds (CPC)
samen met
href=”http://www.doen.nl” target=_blank name=Doen> Idriss

Nor (manager stichting Doen

) deelnemers aan de workshop

Goede Zaken nadenken.

Elevator pitch
‘Instellingen en initiatieven moeten zich afvragen:

wat is eigenlijk de ideële kracht van je organisatie. Als je dat niet kunt

aangeven verlies je je aantrekkelijkheid als partner. We doen de
href=”http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfmarketing/elevator-pitch”

target=_blank name=”Elevator pitch”>’elevator pitch’

, waarin je in dertig

seconden moet kunnen benoemen waarop je trots bent en waarom je interessant

bent voor een bedrijf. Je moet heel concreet kunnen maken wat de bijdrage van

een bedrijf kan betekenen.’

Vrijwilligersinitiatieven
Als opbouwwerker specialiseerde Kinds (56) zich in

de jaren ’70 al in de ondersteuning van vrijwilligersinitiatieven. ‘In mijn

ogen kunnen maatschappelijke problemen nooit alleen door professionals worden

opgelost. Dat kan alleen in de samenwerking tussen vrijwilligers, overheid,

professionele organisaties en bedrijfsleven.’

Beursvloeren

Kinds zette daarom een bureau op dat zich specialiseert in zogeheten

‘vrijwillige sociale partnerschappen’. Hij is een van de initiatiefnemers van de

zogeheten ‘beursvloeren’, evenementen waar maatschappelijke initiatieven en

maatschappelijke betrokken ondernemers zaken kunnen doen.

Kinds heeft het fenomeen – samen met kenniscentrum

CIVIQ – ook in Duitsland geïntroduceerd. Daar vinden het komende jaar dertig

beursvloeren plaats. Welzijnsinstellingen maken nog te weinig gebruik van de

mogelijkheden die samenwerking met het bedrijfsleven biedt, stelt de

CPC-directeur.

Sociaal ondernemen

Ze zijn ook niet zo gericht op de meer op sociaal ondernemen georiënteerde

aanpak van fondsen als
name=Doen>Stichting Doen
en
href=”http://www.rabobank.com/content/about_us/corporate_social_responsibility/banking_in_developing_countries/rabobank_foundation”

target=_blank name=”Rabobank Foundation”>Rabobank Foundation
. ‘Ze zijn niet

gewend om met verschillende soorten financiers te spelen. Overheden hebben vaak

hele andere redenen om een instelling te financieren dan bedrijven of fondsen.

Tijdens een van onze workshops zei een grote welzijnsinstelling dat ze zich

terugtrokken omdat ze geen project konden verzinnen waar ze financiering voor

zochten. Daar zakt toch je broek van af.’

Restaurant Freud

Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden waar het wel

lukt. ‘Neem het nieuwe
name=Freud>restaurant Freud
in Amsterdam dat mede gerund wordt door (ex-)

psychiatrische patiënten. De initiatiefnemer,
target=_blank name=Roads>stichting Roads

, slaagde erin om

Astrid Joosten en Pieter-Jan Hagens als ambassadeurs te laten optreden. Een

bekend reclamebureau bedacht de naam en deed kosteloos alle reclameuitingen.

Roads had heel goed gekeken naar de mensen die hun boodschap konden

overbrengen.’

Meer weten? Zorg + Welzijn congres
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=Congres>’Kapitaal en sociaal ondernemerschap. Sponsoring en

fondsenwerving in de non-profit sector’
, vindt plaats op 7 juni, 9.30 –

16.30 uur, Meeting Plaza, Maarssen

Lees ook:
home/id5601-57344/fondsencongres-welzijnswerk-moet-minder-subsidiejunk-worden.html”

target=_blank name=”Minder subsidiejunk”>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet

minder subsidiejunk worden’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006),


home/id5601-71128/goede-zaken-leert-nonprofitsector-commercieel-samenwerken.html”

target=_blank name=”Goede Zaken”>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel

samenwerken
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31`januari 2007)

Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=Mi7r3&m=sCzk&s=NP5HE3″ target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie
.

Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.