Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Samenwerken met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’

Henk Kinds, directeur van adviesbureau Community Partnership Consultants, adviseert vrijwilligers en welzijnswerk hoe ze profijt kunnen hebben van de samenwerking met het bedrijfsleven. Tijdens het congres ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’ op 7 juni presenteert hij samen met Idriss Nor (stichting Doen) de workshop ‘Goede Zaken’ (www.goedezaken.eu ).
‘Samenwerken met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’


Door Martin Zuithof – De samenwerking met het bedrijfsleven kan veel

opleveren, is de ervaring van Henk Kinds. Als voorbeeld noemt hij
href=”http://www.stichtingdehofstede.nl” target=_blank name=Hofstede>De

Hofstede
, een Drents bedrijf voor de begeleiding van mensen voor wie de stap

naar de arbeidsmarkt nog te groot is. (Op de foto Henk Kinds)

Netwerk opbouwen

‘Door de cursus Goede

Zaken
leerden ze een netwerk aan bedrijven om zich heen te bouwen. Een van

die bedrijven heeft voor De Hofstede een hele communicatielijn opgezet en samen

met een ander hebben ze de complete bedrijfsstrategie ontwikkeld.’

Wat wil je partner? Wat is je eigen kracht en hoe kun je duurzaam

samenwerken met een bedrijf? Over die vragen leert
href=”http://www.community-partnership.nl/nl/Home/tabid/55/Default.aspx”

target=_blank name=CPC>Henk Kinds (CPC)
samen met
href=”http://www.doen.nl” target=_blank name=Doen>Idriss Nor (manager stichting

Doen
) deelnemers aan de workshop Goede Zaken nadenken.

Elevator pitch

‘Instellingen en initiatieven moeten zich afvragen: wat is eigenlijk de

ideële kracht van je organisatie. Als je dat niet kunt aangeven verlies je je

aantrekkelijkheid als partner. We doen de
href=”http://www.carrieretijger.nl/carriere/zelfmarketing/elevator-pitch”

target=_blank name=”Elevator pitch”>’elevator pitch’
, waarin je in dertig

seconden moet kunnen benoemen waarop je trots bent en waarom je interessant bent

voor een bedrijf. Je moet heel concreet kunnen maken wat de bijdrage van een

bedrijf kan betekenen.’

Vrijwilligersinitiatieven

Als opbouwwerker specialiseerde Kinds (56) zich in de jaren ’70 al in de

ondersteuning van vrijwilligersinitiatieven. ‘In mijn ogen kunnen

maatschappelijke problemen nooit alleen door professionals worden opgelost. Dat

kan alleen in de samenwerking tussen vrijwilligers, overheid, professionele

organisaties en bedrijfsleven.’

Beursvloeren

Kinds zette daarom een bureau op dat zich specialiseert in zogeheten

‘vrijwillige sociale partnerschappen’. Hij is een van de initiatiefnemers van de

zogeheten ‘beursvloeren’, evenementen waar maatschappelijke initiatieven en

maatschappelijke betrokken ondernemers zaken kunnen doen.

Kinds heeft het fenomeen – samen met kenniscentrum CIVIQ – ook in Duitsland

geïntroduceerd. Daar vinden het komende jaar dertig beursvloeren plaats.

Welzijnsinstellingen maken nog te weinig gebruik van de mogelijkheden die

samenwerking met het bedrijfsleven biedt, stelt de CPC-directeur.

Sociaal ondernemen

Ze zijn ook niet zo gericht op de meer op sociaal ondernemen georiënteerde

aanpak van fondsen als
name=Doen>Stichting Doen
en
href=”http://www.rabobank.com/content/about_us/corporate_social_responsibility/banking_in_developing_countries/rabobank_foundation”

target=_blank name=”Rabobank Foundation”>Rabobank Foundation
. ‘Ze zijn niet

gewend om met verschillende soorten financiers te spelen. Overheden hebben vaak

hele andere redenen om een instelling te financieren dan bedrijven of fondsen.

Tijdens een van onze workshops zei een grote welzijnsinstelling dat ze zich

terugtrokken omdat ze geen project konden verzinnen waar ze financiering voor

zochten. Daar zakt toch je broek van af.’

Restaurant Freud

Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden waar het wel lukt. ‘Neem het

nieuwe
name=Freud>restaurant Freud
in Amsterdam dat mede gerund wordt door (ex-)

psychiatrische patiënten. De initiatiefnemer,
target=_blank name=Roads>stichting Roads
, slaagde erin om Astrid Joosten en

Pieter-Jan Hagens als ambassadeurs te laten optreden. Een bekend reclamebureau

bedacht de naam en deed kosteloos alle reclameuitingen. Roads had heel goed

gekeken naar de mensen die hun boodschap konden overbrengen.’

Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres-welzijnswerk-moet-minder-subsidiejunk-worden.html”

target=_blank name=”Minder subsidiejunk”>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet

minder subsidiejunk worden’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006),


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-71128/goede-zaken-leert-nonprofitsector-commercieel-samenwerken.html”

target=_blank name=”Goede Zaken”>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel

samenwerken
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31`januari 2007)

Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=Mi7r3&m=sCzk&s=NP5HE3″ target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie
.

Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.