Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

‘Personeel in zorg gaat gebukt onder regels’

De kwaliteitseisen in de zorg belemmeren de zorgprofessionals. Dat constateert Stichting HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector). De stichting stelt kwaliteits- en veiligheidsnormen op voor ruim 30 branches in Zorg en Welzijn, maar ziet de opstapeling van het aantal eisen de kwaliteitsverbetering juist in de weg staan.
‘Personeel in zorg gaat gebukt onder regels’

‘Verpleeg- en verzorgingshuizen hebben te maken met een flink aantal kwaliteitseisen’, zegt Eric van Bavel van Stichting HKZ. ‘Zij moeten aan bepaalde normen voldoen om bijvoorbeeld een certificatie of keurmerk te krijgen. Dan zijn er nog de zorgverzekeraars , de inspectie en de brancheorganisatie die bepaalde eisen stellen en het kwaliteitskader Verantwoorde Zorg.  Allemaal eisen die elkaar wel gedeeltelijk overlappen, maar die op verschillende momenten worden gecontroleerd en daarmee de organisaties behoorlijk overbelasten.’

Ballast

De Stichting organiseerde in november 2011 een werkconferentie met de brancheorganisaties, patiëntenorganisaties, zorgverzekeraars, zorginstellingen, de inspectie en beleidsmakers om te kijken hoe de kwaliteit van de zorg verbeterd kan worden in de komende jaren. ‘Zo pleiten we voor minder ballast voor de organisaties en meer focus op de zorgrelatie tussen cliënt en zorgprofessional’, vat Van Bavel samen.

Papierwinkel

Van Bavel schetst de huidige praktijk voor de zorgprofessionals: ‘We krijgen de inmiddels bekende signalen over de groeiende papierwinkel. Zorgprofessionals zijn steeds meer bezig met administratie dan met zorg verlenen. Bovendien komen er steeds meer protocollen over hoe je je werk moet doen. Zorgprofessionals voelen zich niet gekend in hun vakbekwaamheid. Wanneer een medewerker heeft aangetoond dat hij een bepaalde kwalificatie heeft en deze onderhoudt, dan mogen we er toch van uitgaan dat hij zijn werk goed doet?’

Incident

Voor de zorgmanagers is het steeds moeilijker om het groeiende aantal  kwaliteitseisen uit te leggen aan de werkvloer, vindt Van Bavel.  ‘Veel protocollen zijn gericht op wanneer er iets misgaat. Is er een incident, dan duikt iedereen er bovenop en moet er meer controle komen. Maar dit stimuleert de kwaliteitsbevordering niet per definitie. ‘

Aanbeveling

De stichting gaat samen met de betrokken partijen een aanbeveling doen aan het ministerie van VWS. HKZ wil niet zeggen dat er geen kwaliteitsregels vastgelegd moeten worden, maar in het zorgproces moet iedereen meer ruimte krijgen om onderbouwd zijn eigen invulling te geven aan de geldende regels, aldus de stichting.

9 REACTIES

  1. Goede vraak hoe defineer je qualiteit,Makkelijk praat met de patienten en of bewoners.Werd niet gedaan ervaring.Als de doddiers maar kloppen dan is dat goed voor de inspektie ook ervaring.Patienten vragen hun nooit.Ook ervaring.En de verpleeging of verzorgin moet altijd zien of ze liever tijd aan de patient client willen besteden of rapporteren.Ik heb toen 30 jaar geleden in de zorg begonnen en daar was het nog goed.En in de loop van de jaren nam de burokratie stets toe.Dan nog de iso 9001 etc alles gehaald maar de zorg voor de mens werdt stets slechter.Op ee gegeven moment kon ik dat niet meer volhouden en veel anderen ookDat was een hele strijd en ik verliet de zorg.En ik zou ook nu onder deze voorwarden niet de zorg in te gaan.
    M.V.g

  2. Lees alle reacties
  3. Volgende week wordt het eerste landelijke keurmerk uitgereikt aan een zorgaanbieder waar niet gekeken is naar HKZ of ISO maar een totaal ander toetsingskader is ontwikkeld. Een en ander in het kader van het project “de Wijkzuster terug” dat door de Kruisvereniging in West Brabant wordt uitgerold. Klantsturing staat hierbij voorop.
    Het toetsingskader is ontwikkeld door CIIO en gaat uit van 4 perspectieven, vanuit de klant, vanuit zijn omgeving/netwerk, vanuit de wijkzuster en vanuit het management.
    Frans Fakkers

  4. Als aanvulling op de reactie van Henk Duijn, de dialoog kunnen voeren met medewerkers, zorgmanagers en met name de cliënt zelf.
    Het bespreekbaar maken van regels en protocollen en overleg daarin waarbij duidelijkheid en acceptatie ontstaat voor de werknemer.

  5. Kwaliteit zit bij de (gecertificeerde) medewerkers en niet in een kostbaar, dikwijls onvriendelijk en moeilijk te onderhouden bureaucratisch systeem, gebaseerd op ISO 9001.
    Belangrijke instrumenten kunnen zijn: opleiding, intervisie en coaching/begeleiding van medewerkers.
    De inhoudelijke kwaliteit van de (zorg-) opleidingen vormt binnen de gezondheidszorg een serieus aandachtspunt.

  6. Ja , de kwaliteit moet wel gehandhaafd blijven . anders krijg je wildgroei in die branche, goed koop en kwantiteit gaat dan voor kwaliteit.
    Voor zo’n pilot van controle en onderzoek, komt men zelf ook achter zaken die niet goed lopen.
    Regels horen er te zijn, het is de vraag of men op de werkvloer ook kwaliteit levert en niet in aan de zorg inhoudelijk morrelt.

  7. De werkconferentie vond plaats een half jaar na het besluit van Zorginstelling De Hoven om regels overboord te gooien.
    Ik ben zeer benieuwd of op deze conferentie gebruik is gemaakt van de ervaringen van De Hoven en in hoeverre ze meegenomen zullen worden in de aanbevelingen aan de minister.
    N.B. is het geen tijd voor de redactie om bij De Hoven langs te gaan en de ervaringen op een rijtje te zetten zodat wij hiervan kunnen meeprofiteren/ leren?

  8. En dan nog, HKZ van Zonnehuizen was in orde, blijkbaar en de hoeveelheid mooie certifikaten opstapelbaar. Toch worden daar de hulpbehoevende jongeren overgedaan aan een andere en ander soort instelling en volwassen gaan bij Loek de Winter in de boodschappenmand. Dagen ben je bezig met die certificering; bovendien wordt alles ook vlug bijgewerkt. Beetje farse vaak. De tijd en het geld kan beter besteed worden. Veel beter! Die certificaten zeggen me weinig meer!

  9. Hoe definieer je kwaliteit en vervolgens kwaliteitseisen. Een goed HRM beleid doet denk ik meer dan een certificering kan afdwingen. En met meer marktwerking en exit opties zou het meer en meer aan de zorgbehoevenden moeten zijn om te bepalen welke en wiens kwaliteit zij wanneer wensen. Althans als zij in staat zijn keuzes te maken en andere aanbieders te kunnen inschakelen. Meer ruimte voor professional betekent ook dat allen (financier, maatschappij, organisatie en professional zelf) meer uit moeten gaan van (wederzijds)vertrouwen. On that note, geen meldcode of certificering kan uitsluiten dat er misstanden of zelfs misdaden plaastvinden in het aanbod van zorg en welzijn (zie Hofnarretje etc).

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.