‘Onze maatstaaf is: hoe zou ik het zelf willen?’

Veel dagbesteding voor mensen met een beperking vindt plaats in de horeca en de groenvoorziening. René van Rixel wilde na de afronding van het speciaal onderwijs iets anders. Samen met een aantal familieleden richtte hij een educatieve dagbesteding op waar jongvolwassenen met een beperking zich kunnen bekwamen in de IT.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Icarus Dagbesteding
Foto: Icarus

In een rustige ruimte in een bedrijvenpand in Culemborg zitten een paar jongens achter computers. Het enige dat je hoort is het geluid van toetsenborden en het klikken van muizen. René van Rixel (25) is bezig met het bouwen van een website. Omdat hij cerebrale parese heeft, ook wel spasticiteit genoemd, werkt hij met een aangepast toetsenbord. Computeren is al heel lang zijn hobby. Sinds de oprichting van Project Icarus in mei 2017 zet hij zijn vaardigheden op dit gebied ook op professionele wijze in.

Mogelijkheden benutten

‘Het idee van Icarus is ontstaan toen René na het afronden van het gespecialiseerd onderwijs veel thuis zat’, vertelt begeleider Thomas Schoonheim. ‘Dagbesteding in de horeca of groenvoorziening is vanwege zijn beperking lastig voor hem. Maar hij wilde wel graag zijn mogelijkheden benutten en zijn vaardigheden inzetten. Aangezien hij veel achter de computer zat lag iets in de IT doen voor de hand.’

Veel animo

De familie van René onderzocht of er meer jongvolwassenen met een beperking in de regio waren die met computers zouden willen werken. De animo bleek groot genoeg om een nieuwe dagbesteding op te zetten. In 2017 ging de eerste locatie in Culemborg open; een jaar later opende een locatie in Zeist haar deuren. Beide locaties zijn drie dagen per week geopend en bieden dagbesteding aan circa tien deelnemers.

Basisvaardigheden

‘De mogelijkheden hier zijn drieledig’, vertelt Thomas. ‘In de eerste plaats kunnen deelnemers van alles leren. Nieuwe deelnemers krijgen een cursus in de basisvaardigheden op het gebied van IT. Denk aan werken met een browser, tekstverwerken, Excel en veiligheid in het werken met de computer. Hebben zij deze cursus doorlopen dan krijgen ze een Europees Computer rijbewijs, een certificaat dat is opgesteld volgens Europese normen. Daarna kunnen zij zich verder bekwamen in bijvoorbeeld het bouwen van websites, 3D-modelling of programmeren. Wij als begeleiders zoeken lesmateriaal uit en passen dit aan op hun wensen en leercapaciteit.’

Websites maken

Daarnaast werken de deelnemers van Icarus aan gezamenlijke projecten, zoals het maken van websites in opdracht van klanten. Thomas: ‘Aangezien dit diverse vaardigheden vergt, kunnen zij hierbij goed met elkaar samenwerken. Het werken aan een website heeft niet alleen een technische kant, er komt ook een stuk design bij kijken. Daarnaast is er een sociaal interactieve kant, want je moet uitvoeren wat de klant wil. Tot nu toe hebben wij ons voornamelijk beziggehouden met het maken van websites. In de toekomst willen we onze werkzaamheden uitbreiden met zaken als hosting en onderhoud aan servers.’

Eigen project

De derde mogelijkheid bij Icarus is het opzetten en runnen van een eigen individueel project. Zo kunnen deelnemers zich toeleggen op foto- of filmbewerking op de computer. Jongeren met een beperking die veel gamen, willen misschien een eigen game ontwikkelen. ‘Sommige dingen lijken misschien hoog gegrepen, maar als ze het echt graag willen lukt het toch meestal. Natuurlijk speelt ook een goede werkomgeving en begeleiding daarbij een rol’, aldus Thomas.

Een beetje een nerd

Op het moment dat hij gescout werd voor de functie van begeleider bij Icarus, was Thomas verzorgende voor mensen met een lichamelijke handicap. Maar hij had wel affiniteit met computers. ‘Ik ben een beetje een nerd en dat moet je ook zijn om bij Icarus te werken’, zegt hij. ‘Verder heb ik hier veel geleerd. Gewoon door te klikken en te zien wat er gebeurt. Dat is in feite wat IT is.’

Aansluiten bij de belevingswereld

Icarus is een dagbesteding die aansluit bij de belevingswereld van jonge mensen. De hedendaagse digitale wereld is ook belangrijk voor mensen met een beperking. Het biedt hen de mogelijkheid om deel te nemen aan het normale maatschappelijke leven, zonder dat ze er fysiek aanwezig hoeven te zijn. Hoe ze dat doen verschilt per deelnemer. Het gaat vooral om wat ‘de jongens’ zelf willen. ‘Er is hier veel ruimte voor eigen ideeën en initiatieven’, verduidelijkt Thomas. ‘Onze maatstaaf is: hoe zou ik het zelf willen? Iedereen wil serieus genomen worden en als gelijke benaderd worden. Natuurlijk houden we rekening met de beperkingen van de deelnemers, maar in onze benadering staat gelijkwaardigheid centraal.’

Zelfvertrouwen en plezier

In de tweeënhalf jaar dat Icarus bestaat, heeft Thomas de deelnemers enorm zien groeien. ‘Als je een website maakt voor een klant lever je een echt product af. Daar wordt voor betaald, dus dat moet goed zijn. Het feit dat wij bij Icarus betalende klanten hebben is goed voor het zelfvertrouwen van de deelnemers. Daarnaast hebben we veel plezier met elkaar. Tijdens de pauzes spelen we een potje kaart en zitten we lekker met elkaar te kletsen. De sociale interactie is ook erg belangrijk.’

Eens iets anders

John, een deelnemer die tijdens het gesprek heeft meegeluisterd terwijl hij achter zijn computer zit te werken, knikt bevestigend. ‘We hebben het hier erg gezellig’, voegt hij toe. ‘Ik ben blij dat ik hier terecht ben gekomen. Voordat ik hier kwam, werkte ik vier dagen per week in de horeca. Dat deed ik al bijna twintig jaar dus dat werd een beetje veel van hetzelfde. Ik wilde graag wat anders. Op een zeker moment zag mijn vader een folder van Icarus liggen en dat leek me interessant. Nu werk ik twee dagen hier en twee dagen in de horeca. Voor de horeca waar ik werk doe ik ook de website. Daar zijn ze blij met mijn computervaardigheden!’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.