Moskee geeft westerse wereld prominentere plaats

De Othman Moskee in Rotterdam gaat in zijn lessen de westerse wereld voortaan een prominentere plaats geven. Het gebedshuis in Crooswijk gaat op advies van het Verwey-Jonker Instituut samenwerken met basisscholen in de buurt, meer met kinderen op pad, vaker bezoeken afleggen aan instellingen als musea, leraren bijscholen en het lesmateriaal verbeteren.


Het Verwey-Jonker Instituut nam de Rotterdamse moskee op verzoek van de

gemeente onder de loep naar aanleiding van twee incidenten in de moskee waarbij

een leraar een kind sloeg. Het instituut overhandigde dinsdag het

onderzoeksrapport aan wethouder L. Geluk van Onderwijs en Integratie.

In de Othman Moskee volgen ruim tweehonderd kinderen in het weekeinde

Arabische lessen, onderwijs over islamitische normen en waarden en koranles van

vrijwilligers.

In 2004 was de moskee in het nieuws omdat een onderwijzer een kind had

geslagen. Hij werd ontslagen. Een jaar later ging opnieuw een leerkracht in de

fout. Het college van burgemeester en wethouders besliste, als een van de eerste

opdrachtgevers in Nederland, onderzoek te laten doen.

Onderzoekster T. Pels noemde het dinsdag schandalig dat in Nederland ‘zo

vreselijk weinig aandacht is voor wat zich in de lessen op moskeeën afspeelt’.

‘De meerderheid van Turkse en Marokkaanse kinderen volgt dergelijk particulier

onderwijs.’ Daarom is zij ook zo blij dat dit bestuur haar de gelegenheid gaf de

kwaliteit van het onderwijs en de manier van omgang te onderzoeken.

Niet alleen deze moskee liet ‘de pottenkijkers’ binnen, ook twee andere

moskeeën in Rotterdam hebben hen die mogelijkheid gegeven. Die resultaten worden

mogelijk in juni bekend. Volgens Pels zijn er overeenkomsten met het gebedshuis

in Crooswijk.

Het Othman-bestuur heeft de gemeente dinsdag laten weten de

aanbevelingen van het Verwey-Jonker Instituut over te nemen. Vooral de brug

slaan met de buitenwereld sprak de leden aan. De moskee heeft inmiddels

samenwerking gezocht met scholen. ‘Wij zullen ons best doen in deze westerse

maatschappij positief deel te nemen’, aldus een bestuurder, die aangaf dat alle

ideeën welkom zijn.

Wethouder Geluk is blij dat de aanbevelingen niet op papier blijven

staan, maar dat ze handen en voeten krijgen. ‘Het bestuur moet de mouwen

opstropen.’ Hij hoopt vooral dat het onderwijs moderner wordt. Verder heeft hij

zich voorgenomen zich er niet te veel mee te bemoeien, omdat hij de scheiding

tussen kerk en staat in acht wil houden.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.