Mooi Zo Goed Zo: ‘Denk niet alleen in geld, lever ook een tegenprestatie’

Mooi Zo Goed Zo (MZGZ) bemiddelt tussen het bedrijfsleven en non-profitorganisaties. Marijke Honing (projectmedewerker Mooi Zo Goed Zo Almere) verzorgt op het congres ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’ op 7 juni een workshop. Centrale vraag: hoe worden bedrijven maatschappelijk betrokken op lokaal niveau?
Mooi Zo Goed Zo: ‘Denk niet alleen in geld

Door Esther van Andel – Een korte lijn tussen het bedrijfsleven en

non-profitorganisaties is de voornaamste stimulans voor maatschappelijke betrokkenheid, is

het uitgangspunt van
target=_blank name=”mooi zo goed zo”>Mooi Zo Goed Zo
. Daarvoor is het van belang dat

bedrijven de instellingen kunnen vinden en andersom. Naamsbekendheid speelt

daarin een rol. Contacten leggen en onderhouden horen daar ook bij. MZGZ kan

instellingen hierbij helpen.

TegenprestatieMarijke Honing instrueert tijdens de workshop over

wat maatschappelijke instellingen kunnen leren over communicatie met het

bedrijfsleven. ‘Denk niet alleen aan geld, maar lever ook een

tegenprestatie’, is de boodschap van Honing. ‘Uit mijn ervaring in Almere kan ik

zeggen dat bedrijven tig keer in de

week worden aangesproken of ze geld willen doneren voor

het goede doel. Daar worden ze een beetje moe van. Wat ze

enthousiasmeert is als maatschappelijke instellingen met een tegenprestatie komen.’

‘Neem bijvoorbeeld een atelier waar verstandelijk gehandicapten schilderen.

Die vraagt om materialen en als tegenprestatie levert de galerie schilderijen

aan het sponsorbedrijf.’

Win-winsituatieGeld doneren is de gemakkelijkste weg. En de duurste. Het

geld is fijn, maar daarmee is van maatschappelijke betrokkenheid geen sprake,

stelt Honing. ‘Je vindt elkaar meer in het uitwisselen van kennis, menskracht en

materialen. Creëer een win-winsituatie voor beide organisaties. Dán krijg je

sociale betrokkenheid.’ De rol van MZGZ daarin is de organisatie, planning

en bemiddeling.

KnowhowMZGZ bemiddelt al twaalf jaar lang tussen

bedrijven en het maatschappelijke veld. Op dit moment is de stichting actief in

Almere, Tilburg, Hoogeveen en Den Bosch. Inwoners, maatschappelijke organisaties

en ondernemers bepalen zelf het woon- en werkklimaat door te komen met goede

ideeën en alternatieven.

MZGZ probeert het plan van bewoners of ondernemers uit de wijk samen met

het bedrijfsleven en gemeentelijke diensten, zoals scholen, buurthuizen en

kinderboerderijen te realiseren. Eerst toetst MZGZ het idee op technische,

organisatorische en financiële haalbaarheid. Daarna neemt Honing contact op met

vele bedrijven in Almere. Zo krijgt de organisatie nóg meer naamsbekendheid in

de Almeerse samenleving.

SuccesverhaalHet afgelopen jaar haalde MZGZ bij het

bedrijfsleven in Almere meer dan twee ton aan middelen en mankracht op. De

organisatie maakte ook 120 ‘matches’ tussen het bedrijfsleven en

maatschappelijke organisaties.

Bovendien zijn veel werknemers uit het bedrijfsleven zo geprikkeld door het

project waarmee ze via MZGZ verbonden waren, dat zij nu zelf een aantal uren in

de maand vrijwilligerswerk verrichten. Binnenkort realiseert MZGZ al de

zeshonderdste wens vanuit de non-profitsector.

Link: Mooi Zo

Goed Zo Almere

Meer weten? Zorg + Welzijn congres
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank>’Kapitaal en sociaal ondernemerschap. Sponsoring en fondsenwerving

in de non-profit sector’
, vindt plaats op 7 juni, 9.30 – 16.30 uur, Meeting Plaza,

Maarssen

Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres-welzijnswerk-moet-minder-subsidiejunk-worden.html”

target=_blank name=”Minder subsidiejunk”>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet

minder subsidiejunk worden’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006),


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-71128/goede-zaken-leert-nonprofitsector-commercieel-samenwerken.html”

target=_blank name=”Goede Zaken”>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel

samenwerken
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=50609&tsge_portlet_zw_searchitemId=51802″

target=_blank name=”goede doelen en sponsoring”> Congres

Fondsenwerving en Sponsoring,

href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=20107&tsge_portlet_zw_searchitemId=55160″

target=_blank name=”goede doelen giften”>Bedrijfsleven gretig in doneren en

sponsoren van non-profitorganisaties: Geven met bijbedoelingen
(Zorg +

Welzijn Archief, 25 mei 2005)

Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=Mi7r3&m=sCzk&s=NP5HE3″ target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie


.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.