MOgroep en VNG tekenen overeenkomst welzijnsinformatie

De Maatschappelijk Ondernemers Groep (MOgroep) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) tekenden 8 juni de overeenkomst Servicepunt Welzijnsinformatie. Dit servicepunt wordt ondergebracht bij de MOgroep en neemt vanaf 1 januari 2007 de producten en activiteiten van het project WelzijnsInformatie Lokaal en Landelijk (WILL) over.
MOgroep en VNG tekenen overeenkomst welzijnsinformatie

De overeenkomst volgt na uitspraken van Harry Weerman, projectleider van

WILL, die stelde:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/portlet_tsge_dossiers1_1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fdossiers___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/portlet_tsge_dossiers1_1/portlet_tsge_dossiers1_1channel/20105/portlet_tsge_dossiers1_1id/58362/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_dossiers/index.html”

name=”WILL handel”>’MOgroep wil de hele handel van WILL niet’
. Niets van

waar, benadrukt Henk Luchtmeijer, directeur van de MOgroep nu nog eens: ‘De voor

de Wmo bruikbare resultaten komen op het juiste moment’.

Informatieplicht WMOBlijkens
href=”http://www.mogroep.nl/modules/TRIBAL_TSNEWS.asp?”>een persbericht van de

MOgroep
zijn het ministerie van VWS, de VNG en de MOgroep ‘blij’ met de

resultaten van het WILL-project. De nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning

(Wmo) verplicht gemeenten, vanaf 1 januari 2007, om burgers inzicht te geven in

wat ze bieden op het gehele terrein van maatschappelijke ondersteuning,

inclusief welzijn. Met de WILL-standaarden kan vergelijkbare informatie geleverd

worden.

Zestien producten

Sinds 2003 werken in het WILL-project lokale combinaties van gemeenten en

welzijnsorganisaties aan standaards voor welzijnsinformatie. Gezamenlijk komen

ze overeen wat de beste praktijkvoorbeelden zijn voor standaarden. Voorbeelden

daarvan zijn zestien producten waarmee het welzijnswerk kan worden gemeten,

zoals de ‘handleiding productgerichte subsidiëring’, de ‘handleiding cyclus

jaarbeschikking’, een systematiek voor klanttevredenheidsonderzoek en een

stelsel van landelijke welzijnsdoelen, dat is het kader voor

informatievoorziening voor de Wmo.

Benchmarks welzijnsdiensten

Er zijn ook verschillende benchmarks uitgevoerd met interessante informatie

over de welzijnsdiensten. Het project ging begin 2003 van start met vijftien

lokale combinaties van gemeenten en instellingen. Op dit moment nemen

51 gemeenten deel en 68 welzijnsorganisaties.

Uitbreiding welzijnsinformatie

De VNG en de MOgroep willen de uitbreiding van de welzijnsinformatie

bevorderen door verspreiding van informatie en instrumenten en het organiseren

van bijeenkomsten voor hun leden. Certificering van registratiesystemen op

toepassing van de WILL-standaards behoort ook tot de taken van het nieuwe

servicepunt welzijnsinformatie.

VWS steunt servicepunt

De participatie van lokale combinaties van gemeenten en instellingen blijft

de basis. Het ministerie van VWS reikt, vanuit haar informatietaak voor de Wmo,

kaders aan en zal het servicepunt ook nog enkele jaren financieel steunen.

Zie voor meer informatie: Zorg + Welzijn dossier
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/portlet_tsge_dossiers1_1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fdossiers___2Fcontent___2FshowList/_windowLabel/portlet_tsge_dossiers1_1/portlet_tsge_dossiers1_1categoryId/52503/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_dossiers/index.html”

name=”Dossier Welzijnsinformatie”>Welzijnsinformatie
,

verschenen op 13

juni 2006.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.