In de schoolbanken: Leren werken vanuit je hart

In de nieuwe praktijk-leerroute Waarde-vol Onderwijs worden zorg en welzijn gecombineerd. Studenten krijgen niet alleen vakken als gastvrijheid en ethiek, maar leren ook zorghandelingen als injecteren. Volgens onderwijsvernieuwer Mieke Hollander is deze vernieuwende aanpak nodig omdat de ouderenzorg steeds complexer wordt.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Gonnie van Rijn en Mary Piket werken als activiteitenbegeleider bij Topaz Overduin in Katwijk. Dit is een zorgcentrum voor mensen met dementie, psychiatrische problematiek, korsakov of de ziekte van Huntington. Ze zijn er verantwoordelijk voor de dagbesteding van de bewoners van een PG-afdeling (Esdoorn) en verzorgen daarnaast ook – samen met collega’s – grootschalige activiteiten voor het hele huis. Ook kent Overduin afdelingsoverstijgende clubs, bijvoorbeeld voor mensen die van klassieke muziek houden en voor bewoners die graag creatief bezig zijn. ‘En we maken geregeld uitstapjes. Iedere week ga ik eropuit met vier bewoners en de chauffeur van de rolstoelbus’, vertelt

0
24

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.