Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Maatschappelijk werker moet meer studeren’

De maatschappelijk werker doet in zijn loopbaan een schat aan praktische ervaring op. Een syllabus openslaan, doet hij echter veel te weinig. Managers en instellingen moeten hierin actief gaan sturen. Dat stelt Lies Schilder, directeur van de NVMW, in haar proefschrift 'Leren dat maatschappelijk werkt'.
'Inhoudelijke artikelen blijven in de tas zitten'
'Inhoudelijke artikelen blijven in de tas zitten' - Foto: NVMW

De directeur van de Nederlandse vereniging van Maatschappelijk Werkers (NVMW) ontving op 17 januari haar doctorsbul van de Universiteit voor Humanistiek. Ze roept de beroepsgroep op meer theoretische kennis op te doen en hiermee het zelfbewustzijn te versterken. ‘Maatschappelijk werkers leren van elkaar op de werkvloer. Inhoudelijke artikelen blijven in de tas zitten en de NVMW laten ze nogal eens links liggen. Het niet gebruiken van deze zogenoemde rationele kennis is een gemiste kans’, aldus de directeur.

Standpunt
En dat terwijl juist de rationele kennis het beroep versterkt en gevoelens van onmacht vermindert, vindt Schilder. ‘Door theoretische kennis te delen en op basis daarvan standpunten in te nemen, kun je er meer toe doen in de instelling.’ Zij pleit in haar proefschrift ervoor dat leidinggevenden hier actief in gaan sturen.

Problemen

‘Het proefschrift van Schilder is een waardevol en mooi boek dat de strijd tussen managers en uitvoerders analyseert en de nadruk legt op zelfreflectie van de beroepsgroep’, vindt hoogleraar Publiek Management Mirko Noordegraaf. Tegelijkertijd vraagt hij zich af of het blikveld van Schilder niet te beperkt is. Zijn meer beroepsspecifieke kennis en lidmaatschap van een beroepsvereniging voldoende? Kijkt Schilder niet teveel naar haar eigen domein en mist ze hierdoor andere krachten, zoals andere problemen in het werkveld, meer multi-probleemgevallen en de toegenomen blootstelling van het werkveld aan de media?

Zelfbewust

Schilder is zelf optimistisch over de versterking van de eigen identiteit in het maatschappelijk werk. Volgens haar is dat juist een voorwaarde om met andere disciplines en organisaties samen te werken. ‘Door het leren in instellingen kunnen maatschappelijk werkers worden beschermd tegen de waan van de dag en uitgroeien tot zelfbewuste professionals die hun schat aan praktijkkennis naar buiten brengen.’ De directeur pleit voor het van stal halen van het ‘good old’ organisatiemodel van de professionele bureaucratie en dit aan te passen aan leren op de werkplek.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.