Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Interimmer kost failliete IJsterk 2,5 ton

Henk van der Veen, interim-bestuurder van de Amsterdamse welzijnsorganisatie IJsterk, kost voor negen maanden werken 250.000 euro, inclusief BTW. Dat meldt de SP-fractie in Amsterdamse stadsdeel Centrum in dagblad Parool, op basis van bronnen binnen IJsterk.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Interimmer kost failliete IJsterk 2

IJsterk ging eind oktober failliet als gevolg van financieel wanbeleid na een fusie tussen instellingen. Zo’n 100 van de 220 medewerkers verloren hun baan. Het achterblijvende personeel moest twee maanden wachten tot de salarissen werden uitbetaald.

‘Instelling oppoetsen’
De SP-fractie in stadsdeel Centrum is kwaad over de vergoeding voor Van der Veen, die ver boven de Balkenende-norm ligt. ‘Het is niet zo dat het oppoetsen van een welzijnsinstelling meer waard is dan het land besturen. Er zijn veel mensen ontslagen, het is een schrille tegenstelling’,  zegt deelraadslid Nelly Duijndam tegenover Zorg + Welzijn. Volgens Duijndam dient het contract zo snel mogelijk ontbonden te worden en moet een gewone directeur in dienst worden genomen.

‘Krankzinnige bedragen’
Abvakabo-bestuurder Ben Hoogendam vindt het juist beter dat Van der Veen zijn klus afmaakt. ‘Het zijn krankzinnige bedragen, maar het is kiezen tussen twee kwaden. Als je een nieuw iemand laat inwerken, duurt het ook weer maanden voor je resultaat hebt. En er is niet eens een raad van toezicht op dit moment.’  Ook de ondernemingsraad wil dat Van der Veen aanblijft, omdat IJsterk ‘rust en stabiliteit’ nodig heeft. Henk van der Veen zelf wil niet reageren in de media.

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.