Het nieuwe solliciteren

De personeelstekorten in de zorg hebben ook haar weerslag op het sociaal domein. Veel wijkteams hebben moeite om geschikt personeel te vinden en te behouden. Zorginstelling Pluryn heeft haar sollicitatieprocedure daarom drastisch aangepast.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: picscout

Sollicitanten komen één dag meelopen en krijgen, wanneer de wederzijdse klik er is, aan het eind van de dag een vast contract aangeboden. Marian Draaisma, marketing directeur bij Pluryn, zag dat sollicitanten afhaakten bij een langdradige sollicitatieprocedure. ‘Op deze manier hebben we veel van de bureaucratie eruit gegooid.’ De sollicitanten krijgen een rondleiding en doen rollenspellen en opdrachten. Of de sollicitanten alle formele kwalificaties hebben, bepaalt Pluryn vooraf middels de sollicitatiebrief en het CV.

Beter dan sollicitatiegesprek

De sollicitanten vinden het een laagdrempelige manier van solliciteren. Eén van de sollicitanten vertelde aan omroep Gelderland: ‘Je bent veel minder zenuwachtig dan bij een sollicitatiegesprek.’ Draaisma vindt deze manier van werven effectiever dan het klassieke gesprek: ‘Op deze manier leer je de sollicitanten veel beter kennen dan in gesprek van een half uur.’

 Personeelstekort in de zorg geeft problemen, maar biedt ook kansen. Met de groeiende werkgelegenheid zijn de wervingsproblemen in de zorg terug van weggeweest. Medio 2017 had de helft van de werkgevers in de zorg te maken met moeilijk vervulbare vacatures. Lees ook dit artikel.

Alles op orde

‘Voor creatieve oplossingen voor problemen zoals een personeelstekort is lef nodig,’ zegt Draaisma. ‘Daarnaast moet je ervoor zorgen dat alle arbeidscommunicatie, zoals een goede website, aanmeldingsformulieren en arbeidscontracten, op orde zijn voor je hieraan begint. Heb je dat niet, dan zou een campagne als deze erg ad hoc zijn.’

Personeel behouden

Overigens is volgens Draaisma het krijgen van personeel niet de grootste uitdaging voor de zorgsector. ‘Boeien en binden is onze grootste uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat mensen blijven?’ Pluryn is een instelling voor mensen met complexe zorgvragen. De begeleiders van Pluryn werken zowel residentieel als in de wijk. Draaistra: ‘Het is zwaar werk. Wij proberen door middel van flexibiliteit en doorstromen binnen de organisatie ervoor te zorgen dat mensen niet uitstromen.’ Deze manier van solliciteren zorgt er ook voor dat sollicitanten goed weten waar ze aan beginnen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.