GGZ Nederland in actie tegen wachtlijsten

‘Iedere patiënt die te lang moet wachten, is er één te veel.’ Dat vindt brancheorganisatie GGZ Nederland. Om de lange wachtlijsten in de ggz tegen te gaan, worden daarom regionale taskforces ingesteld waar patiënten, verzekeraars en ggz-aanbieders samenwerken aan de aanpak en bemiddeling van de wachttijden en kunnen leren van elkaars maatregelen en ervaringen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
1-wachtlijst-iStock.jpg
‘Iedere patiënt die te lang moet wachten

‘Daarnaast roepen we leden op om terug te verwijzen naar de verzekeraar of gemeente (de inkoper) in geval van een lange wachttijd, zodat zij meer zicht krijgen op het wachttijdenprobleem. Een mogelijkheid is om per regio een hulplijn in te stellen waar patiënten de problemen met wachttijden kunnen melden. Gezamenlijk kunnen partijen naar een oplossing zoeken.’ Tijdens de uitvoering van de plannen, wil GGZ Nederland zoveel mogelijk aansluiten bij initiatieven van andere organisaties als patiëntenorganisatie MIND en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Melden

Al eerder hebben demissionair staatssecretaris Martin van Rijn en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) aangegeven dat het van belang is om het bij de desbetreffende gemeente te melden als zorgaanbieders wachtlijsten hebben die professionals te lang vinden. ‘GGZ Nederland adviseert haar leden deze meldingen te doen en voor zichzelf te verzamelen. Op die manier zijn de individuele problemen bij hun gemeente in beeld en hebben aanbieders een totaaloverzicht zodat ze met hun regio afspraken kunnen maken over het terugdringen van de wachtlijsten.

Staatssecretaris Van Rijn grijpt in. Hij gaat ‘zorgaanbieders en gemeenten nog eens aanspreken’ op hun verantwoordelijkheid om jeugd met acute ggz-problemen direct te helpen. Lees meer >>

Wachttijd overbruggen

Voor wie toch op een behandeling moet wachten, wil GGZ Nederland extra zorg. ‘Goede zorg tijdens het wachten moet de norm zijn in Nederland. En moet niet afhankelijk zijn van welke aanbieder dan ook. Een patiënt kan, bijvoorbeeld via E-health, leefstijltips of begeleiding per e-mail van een psycholoog, al aan de slag met zijn problemen om op deze manier de wachttijd zo goed mogelijk te overbruggen.’ Ter inspiratie wil de brancheorganisatie de goede voorbeelden die er op dit gebied al zijn, verzamelen en delen met de leden. 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.