Veilig Thuis zonder wachtlijst door dubbel zo veel personeel

Kritiek op de Veilig Thuis-organisaties is een terugkerend fenomeen. Wachtlijsten, gebrek aan goede samenwerking en kinderen in onveilige situaties komen in de media. Gaan de professionals gebukt onder deze negatieve aandacht? ‘De drempel om te melden wordt hoger als een negatief beeld ontstaat.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
foto: Fotolia

Enkele weken geleden sloeg de burgemeester van Capelle aan den IJssel alarm over de wachtlijsten bij Veilig Thuis. De situatie werd onhoudbaar, het duurde soms twee tot drie maanden voor een melding werd behandeld. Daarvoor had de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd al geconstateerd dat 5 van de 26 Veilig Thuis-regio’s met wachtlijsten kampen. Kunnen Veilig Thuis-organisaties iets met de aanhoudende kritiek? ‘Kritiek is goed om er iets mee te doen’, zegt Kirsten Regtop, medewerker van Veilig Thuis Noord Oost-Gelderland. ‘Lastig is dat als er een negatief beeld ontstaat, het moeilijk wordt om met mensen en gezinnen in gesprek te komen.’

Triage

De professionals van Veilig Thuis realiseren zich heel goed hoe moeilijk het is voor ouders of begeleiders om te overleggen over een melding van mishandeling, zegt Regtop. Zij zit in de fontoffice, waar de meldingen binnenkomen en waar ze de triage doet van welke melding het eerst moet worden behandeld. ‘Wij proberen in het eerste gesprek zo duidelijk mogelijk te zijn naar mensen over wat ze van ons kunnen verwachten. Dat betekent dat we de stappen in het proces goed uitleggen. Dat werkt heel goed, cliënten geven ook aan dat ze die transparantie fijn vinden.’

Geen wachtlijst

Bij Veilig Thuis Noord Oost-Gelderland is er geen wachtlijst. ‘Die was er wel’, zegt Regtop, ‘tot midden 2016 kregen we veel meer meldingen dan gemeenten hadden ingeschat.’ Veilig Thuis regio NO-Gelderland werkt voor 22 gemeenten. ‘In overleg met gemeenten is de formatie van Veilig Thuis meer dan verdubbeld. We zijn nu met 70 medewerkers.’ Dat heeft dus geholpen tegen de wachtlijst. Daarnaast zijn medewerkers intensief ingewerkt, aldus Regtop. ‘We werken met duo’s, die begeleid worden door ervaren collega’s. Dat kost veel tijd, maar het leidt tot beter werk.’

Onderzoek

Veilig Thuis-medewerkers zitten met een ingewikkelde opdracht, zegt Regtop. Ze zijn geen hulpverleners, maar doen alleen onderzoek. Zij brengen de situatie zo goed mogelijk in beeld, geven advies en brengen de hulpverlening op gang. Regtop: ‘Wij kunnen bijvoorbeeld geen kinderen uit huis plaatsen, terwijl mensen daar vaak wel bang voor zijn. Die angst komt mede voort uit het beeld dat bij cliënten bestaat over Veilig Thuis. De zaken die we goed afronden, zien we niet terug in de media.’

Meldcode

Wat moet er gebeuren om het werk van Veilig Thuis te verbeteren? Het zou goed zijn als we allemaal de verantwoordelijkheid voelen om mishandeling tegen te gaan’, zegt Kirsten Regtop. ‘Het blijkt voor iedereen lastig om te handelen, als je ermee wordt geconfronteerd. Voor professionals is het belangrijk dat ze de meldcode goed toepassen. Het is belangrijk dat een professional al eerder met ouders of begeleiders heeft gesproken over zijn zorgen over veiligheid. Regtop: ‘Dat is een taak voor de beroepskracht op school of voor een hulpverlener. Dan zijn mensen geïnformeerd, houden het vertrouwen dat er niet iets achter hun rug om wordt gedaan, en komen wij niet geheel onverwacht aan de deur.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.