Dubbele seksuele moraal zit in de opvoeding

Turks- en Marokkaans-Nederlandse meiden zijn kwetsbaar en chantabel als het gaat om seksualiteit. Ze worden opgevoed om zich netjes te gedragen en als maagd het huwelijk in te gaan. Bij jongens wordt dit doel door de vingers gezien. Opvoeding speelt een cruciale rol in de seksuele moraal van jongens en meisjes met een islamitische achtergrond. Professionals moeten aankloppen bij ouders om de dubbele seksuele moraal in de opvoeding te bespreken.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Professionals moeten aankloppen bij ouders om de dubbele seksuele moraal in de opvoeding te bespreken
Foto: iStock

Dat blijkt uit een verkenning van Siham El Moussaoui van het Kennisplatform Integratie& Samenleving, KIS. ‘Vraag je aan moeders hoe ze hun dochters en zoons opvoeden, dan zullen ze zeggen dat ze hen gelijkwaardig behandelen. Maar als je doorvraagt, dan ziet de opvoeding er anders uit. Mag de dochter bijvoorbeeld ’s avonds om tien uur naar huis fietsen? Nee, maar de zoon mag dat wel.’ El Moussaoui geeft een eenvoudig voorbeeld van hoe meisjes en jongens anders worden opgevoed. De dubbele seksuele moraal heerst sterk bij moslim-jongens. ‘Ook meisjes geven elkaar de schuld als ze slachtoffer worden van “exposing”.’

Dubbele seksuele moraal

Siham El Moussaoui is projectmedewerker bij KIS, Kennisplatform Integratie & Samenleving. Zij heeft via (groeps-)gesprekken met meiden, moeders en professionals een verkenning gedaan over de rol van de opvoeding bij de dubbele seksuele moraal. Welke factoren spelen een rol in de verschillen tussen jongens en meisjes, bij uitingen als sexting en exposing. En hoe beïnvloeden ‘ongeschreven’ regels binnen een bepaalde gemeenschappen een dubbele seksuele moraal?

Sexting en exposing

Duidelijk is in ieder geval dat de gevolgen van sexting en exposing voor veel moslimmeiden zorgwekkend zijn, schrijft El Moussaoui. ‘Deze meiden verkeren in veel opzichten in een kwetsbaardere positie vanwege het belang van kuisheid en eerbaarheid in hun gemeenschap. In veel Marokkaans-islamitische gezinnen bijvoorbeeld is praten over seksualiteit lastig.’ Mede door het religieuze verbod op seks voor het huwelijk rust er een taboe op. Juist dit taboe maakt dat meiden doorgaans de ondersteuning van thuis missen en gemakkelijk te chanteren zijn.

Taboe

‘De rol van ouders is heel belangrijk in hoe jongeren omgaan met seksualiteit’, zegt El Moussaoui. ‘Niet alleen omdat zij de seksuele moraal aan hun kinderen meegeven. Maar ook omdat meiden met hun moeder willen praten als ze in een vervelende situatie terecht komen. Maar dat kan dus niet, want seksualiteit is taboe.’

Jongerenwerkers

Hier is ook een rol voor professionals weggelegd, zegt El Moussaoui. Jongerenwerkers, opvoedondersteuners en sociaal werkers kunnen met ouders in gesprek gaan vóór de meiden in een kwetsbare situatie terecht komen. ‘Jongerenwerkers hebben zelf ook last van een taboe’, zegt El Moussaoui. ‘Zij vermijden liever het gesprek met ouders, ze willen hun vingers niet branden aan seksualiteit en opvoeding. Maar daar moet je wel het gesprek over voeren met ouders als je iets wil doen met de dubbele seksuele moraal.’

Gelijkwaardig opvoeden

Hoe wil je bij ouders binnenkomen als dochters het al moeilijk vinden om met hun moeder over seksualiteit te praten? Belangrijk is, zegt El Moussaoui, dat je als professional in de gesprekken dichtbij de waarden van de ouders en van de meiden blijft. ‘Het uitgangspunt is niet: “Zo doen we dat hier in de westerse wereld niet”. Je moet niet jouw waarden en normen proberen op te leggen. Het gesprek moet gaan over gelijkwaardigheid van jongens en meisjes. Als je doorvraagt blijkt vaak dat ouders zelf denken dat ze heel gelijkwaardig opvoeden en dat ongelijkwaardigheid heel goed aan te wijzen is.’

Jongens

Kunnen de jongens niet aangepakt worden in hun dubbele moraal? Zeker, vindt Siham El Moussaoui, en dat begint ook bij de ouders. ‘De jongens krijgen de dubbele moraal thuis met de paplepel ingegoten. Meisjes moeten maagd blijven tot het huwelijk. Jongens ook, maar de gemeenschap accepteert het gewoon als dat niet zo is. Wil je daarover een gesprek met ouders voeren, moet je vooral vanuit hun visie denken. Je kunt ook via sleutelfiguren in de gemeenschap het taboe op seksualiteit proberen te bespreken.’

KIS ontwikkelt in 2020 activiteiten met en voor professionals over ondersteuning van ouders over de dubbele seksuele moraal in de opvoeding. Ook publiceert KIS begin 2020 een podcast over sexting en exposing.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.