Congres Zorg + Welzijn: Het geheim van sociaal ondernemen is passie

‘Vraag nooit meteen om geld,’ is het advies van veel sprekers op het Zorg + Welzijncongres ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’. Instellingen die bedrijven aan zich willen binden moeten inspelen op de maatschappelijke betrokkenheid van de topmanagers en bestuursleden. Die blijkt groot te zijn, ook financieel.
Congres Zorg + Welzijn: Het geheim van sociaal ondernemen is passie

Door Carolien Stam – Betrokkenheid en draagvlak. Dat

zijn de twee pijlers waarmee iedere organisatie sponsors en donateurs kan

binden. ‘Essentieel is dat u duidelijk maakt wat het belang van uw doel is.’ Met die stelling opende
href=”http://www.geveninnederland.nl:80/” target=_blank

name=”Geven in Nederland”>Theo Schuyt, hoogleraar Filantropie aan de Vrije

Universtieit
, op 7 juni in Maarssen het
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=Congres>Zorg + Welzijncongres ‘Kapitaal en sociaal

ondernemerschap’

.

Het was het vierde evenement over sponsoring en fondsenwerving dat Zorg +

Welzijn sinds 2004 organiseert. Dankzij inleiders als Marius Ernsting

(Humanitas), Ronald van der Giessen (Oranje Fonds) en Mechtild van den

Hombergh (Stichting Doen) en zo’n 135 deelnemende professionals en managers werd

de dag een groot succes.

MiljardenBedrijven in Nederland hebben zo’n 1,5 miljard euro te

vergeven aan goede doelen, als we de cijfers van hoogleraar Schuyt mogen

geloven. Hij berekende voor zijn boek
target=_blank name=GIN>‘Geven in Nederland 2007’

dat

in 2006 ongeveer 522 miljoen euro aan donaties, nalatenschappen en geld van

vermogensfondsen is besteed aan maatschappelijk nuttige doelen.

BetrokkenheidHet meeste geld gaat overigens – als vanouds –

naar kerk en levensbeschouwing. Pas op plaats vier, na internationale hulp en

sport en recreatie, komen de maatschappelijke doelen. Evenals Schuyt adviseerde

ook
home/id5601-81420/marius_ernsting_humanitas_ga_niet_voor_het_grote_geld_naar_bedrijfsleven.html”

target=_blank name=Ernsting>Marius Ernsting, oud-directeur en adviseur
van

vrijwilligersorganisatie
target=_blank name=Humanitas>Humanitas

, commerciële bedrijven aan te spreken op hun

betrokkenheid met het probleem waarvoor de organisatie een sponsor zoekt.


archief/id20107-82944/het_geheim_van_sociaal_ondernemen_is_passie.html”>Lees

het hele artikel ‘Het geheim van sociaal ondernemen is

passie’

Lees over ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’

ook:
home/id5601-81420/marius_ernsting_humanitas_ga_niet_voor_het_grote_geld_naar_bedrijfsleven.html”

target=_blank name=Ernsting>Marius Ernsting (Humanitas): ‘Ga niet voor het grote

geld naar bedrijfsleven’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
home/id5601-81145/stichting_doen_steekt_miljoenen_in_sociale_bedrijven.html” target=_blank name=Doen>Stichting

DOEN steekt miljoenen in sociale bedrijven
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 21 mei 2007),
class=”” id=””

href=”https://www.zorgwelzijn.nl:80/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=71128″

target=”” name=””>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel samenwerken
(Zorg +

Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres_welzijnswerk_moet_minder_subsidiejunk_worden.html”

target=_blank name=”Fondsencongres 2006″>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet

minder subsidiejunk worden’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006)

Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Presentatie Theo Schuyt

Als bijlage vindt u hieronder de bijdrage van prof.dr. Theo Schuyt aan het Praktijkcongres

Zorg + Welzijn ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’, 7 juni

2007


href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.