Congres Zorg + Welzijn: Het geheim van sociaal ondernemen is passie

‘Vraag nooit meteen om geld,’ is het advies van veel sprekers op het Zorg + Welzijncongres ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’. Instellingen die bedrijven aan zich willen binden moeten inspelen op de maatschappelijke betrokkenheid van de topmanagers en bestuursleden. Die blijkt groot te zijn, ook financieel.
Congres Zorg + Welzijn: Het geheim van sociaal ondernemen is passie

Door Carolien Stam – Betrokkenheid en draagvlak. Dat zijn de twee pijlers

waarmee iedere organisatie sponsors en donateurs kan binden. ‘Essentieel is dat

u duidelijk maakt wat het belang van uw doel is.’

Met die stelling opende
href=”http://www.geveninnederland.nl:80/” target=_blank

name=”Geven in Nederland”>Theo Schuyt, hoogleraar Filantropie aan de Vrije

Universtieit
, op 7 juni in Maarssen het
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=Congres>Zorg + Welzijncongres ‘Kapitaal en sociaal

ondernemerschap’

Het was het vierde evenement over sponsoring en fondsenwerving dat Zorg +

Welzijn sinds 2004 organiseert. Dankzij inleiders als Theo Schuyt, Marius

Ernsting (Humanitas), Ronald van der Giessen (Oranje Fonds), Mechtild van den

Hombergh (Stichting Doen) en zo’n 135 deelnemende professionals en managers werd

de dag een groot succes.

MiljardenBedrijven in Nederland hebben zo’n 1,5

miljard euro te vergeven aan goede doelen, als we de cijfers van hoogleraar

Schuyt mogen geloven. Hij berekende voor zijn boek
href=”http://www.geveninnederland.nl” target=_blank name=GIN>‘Geven in Nederland

2007’
dat in 2006 ongeveer 522 miljoen euro aan donaties, nalatenschappen en

geld van vermogensfondsen is besteed aan maatschappelijk nuttige doelen.

BetrokkenheidHet meeste geld gaat overigens – als

vanouds – naar kerk en levensbeschouwing. Pas op plaats vier, na internationale

hulp en sport en recreatie, komen de maatschappelijke doelen. Evenals Schuyt

adviseerde ook
home/id5601-81420/marius_ernsting_humanitas_ga_niet_voor_het_grote_geld_naar_bedrijfsleven.html”

target=_blank name=Ernsting>Marius Ernsting, oud-directeur en adviseur
van

vrijwilligersorganisatie
target=_blank name=Humanitas>Humanitas
, commerciële bedrijven aan te

spreken op hun betrokkenheid met het probleem waarvoor de organisatie een

sponsor zoekt.

Corebusiness‘Ga niet voor het grote geld,’ waarschuwde

Ernsting de volle zaal met zo’n 140 managers, bestuursleden en professionals uit

de sociale sectoren. ‘Het project of het thema waar je als organisatie een

bedrijf voor probeert te interesseren, moet aansluiten bij de corebusiness van

het bedrijf of iets kunnen beteken voor het imago van het bedrijf,’ opperde

Ernsting. Hij gaf het voorbeeld van Schiphol, waar zwervers voor overlast

zorgden in de aangenaam warme aankomst- en vertrekhallen.

SchipholgroepHumanitas heeft in samenwerking met de

Schipholgroep – die ook aan de projectgroep deelnam – een

daklozenopvangvoorziening opgezet in de gemeente Haarlemmermeer. Medewerkers van

Schiphol werken daar als vrijwilliger. Een ander voorbeeld is consultantgigant

KPMG, die ondersteunende onderzoeks- en adviesdiensten leverde voor een

sluitende aanpak tegen eenzaamheid onder ouderen. Medewerkers zijn betrokken in

het project als vrijwilligers.

Stuur meer aanvragen!Niet alleen bedrijven kunnen geld

sponsoren aan zorg- en welzijninstellingen. Ook de zogenoemde vermogensfondsen

hebben veel geld te verdelen, maakte
archief/id20107-73055/ronald_van_der_giessen_oranje_fonds_er_is_nog_veel_meer_geld_voor_sociale_cohesie.html”

target=_blank name=Ronald>Ronald van der Giessen
van het
href=”http://www.oranjefonds.nl” target=_blank name=”Oranje Fonds”>Oranje

Fonds
duidelijk. Het fonds heeft 24 miljoen te besteden, aldus Van der

Giessen. Hij riep de aanwezige vertegenwoordigers van instellingen op zoveel

mogelijk aanvragen in te dienen.

Slechts 2500 van de 4000 jaarlijkse aanvragen worden in praktijk door het

fonds gehonoreerd. De overige aanvragen passen niet in de doelstelling. Het

Oranje Fonds steunt initiatieven en projecten die de sociale cohesie en

maatschappelijke betrokkenheid verbeteren.

Restaurant FreudDat het enthousiasme voor de eigen

kracht en de eigen deskundigheid de doorslag geven, bleek uit de presentatie
href=”http://www.doen.nl” target=_blank name=Doen>Mechtild van den Hombergh,

directeur van de stichting Doen
. Zij interviewde initiatiefneemster Renske

Kastelein en twee medewerkers van het Amsterdamse restaurant Freud, die de

congresgangers hapjes uit eigen keuken hadden aangeboden.

Het restaurant is opgezet en wordt gerund door (ex-) psychiatrische

patiënten. Freud is opgezet met geld van onder meer de stichting Doen, de

Rabobank Foundation en moet op den duur, afgezien van AWBZ-financiering voor de

psychiatrische begeleiding, zelfstandig draaien.

Knettergek‘Je moet knettergek zijn als je hier niet

wilt eten,’ had burgemeester Cohen van Amsterdam bij de opening gezegd. Op de

vraag uit de zaal wat het geheim is van het snelle succes van restaurant Freud,

antwoordde Kastelein. ‘Onze passie om het te laten slagen. Iedereen denkt mee en

zet zich in, ook als er een gat dreigt te vallen.’

Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-81432/robin_good_bij_sociaal_ondernemen_telt_meer_dan_liefdadigheid.html”

target=_self>Robin Good: ‘Bij sociaal ondernemen telt meer dan

liefdadigheid’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
home/id5601-81420/marius_ernsting_humanitas_ga_niet_voor_het_grote_geld_naar_bedrijfsleven.html”

target=_blank name=Ernsting>Marius Ernsting (Humanitas): ‘Ga niet voor het grote

geld naar bedrijfsleven’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
home/id5601-81145/stichting_doen_steekt_miljoenen_in_sociale_bedrijven.html”

target=_blank name=Doen>Stichting DOEN steekt miljoenen in sociale bedrijven


(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 21 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-80329/mooi_zo_goed_zo_denk_niet_alleen_in_geld_lever_ook_een_tegenprestatie.html”

target=_blank name=”Mooi zo goed zo”>Mooi Zo Goed Zo: ‘Denk niet alleen in geld,

lever ook een tegenprestatie’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 11 mei 2007),
class=”” id=””

href=”https://www.zorgwelzijn.nl:80/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=71128″

target=”” name=””>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel samenwerken


(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007)
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=79510″>‘Samenwerken

met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’
(Zorg + Welzijn

Nieuwsbrief, 7 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres_welzijnswerk_moet_minder_subsidiejunk_worden.html”

target=_blank name=”Fondsencongres 2006″>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet

minder subsidiejunk worden’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006)

Presentatie Theo Schuyt

Als bijlage vindt u de bijdrage van prof.dr. Theo Schuyt aan het

Praktijkcongres Zorg + Welzijn ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’, 7 juni

2007


portal/resources/attachments/download/true/im/false/id/82959/2007 06 07 zorg en welzijn.ppt”>2007

06 07 zorg en welzijn.ppt

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.