Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Code tegen keerzijde van marktwerking in kinderopvang

‘Snelle winstmakers’ uit het buitenland doen een greep naar de Nederlandse kinderopvang. Brancheorganisatie MOgroep wil het risico van uitverkoop tegengaan met een branchecode over financiële normen en waarden. ‘Op de vrije markt kun je deze investeerders niet buiten de deur houden. De focus ligt op: hoe gaan we ermee om.’
Code tegen keerzijde van marktwerking in kinderopvang

Buitenlandse investeerders hebben hun oog laten vallen op Catalpa, een van de grootste commerciële aanbieders van kinderopvang in Nederland. ‘Dit is een sector met een duidelijke maatschappelijke functie,’ zegt Ina Brouwer, branchevoorzitter MOgroep Kinderopvang. ‘Een branchecode moet normen stellen aan financiering in de vorm van zelfregulering. Als een buitenlandse investeerder zegt zich aan de branchecode te willen houden, is er niets tegen overnames.’

500 Miljoen
Aanleiding voor een snelle uitwerking van het al bestaande idee voor een branchecode kinderopvang is het bericht dat Catalpa in handen dreigt te komen ‘van buitenlandse private-equity-investeerders voor 400 miljoen tot 500 miljoen euro’. Dat meldde Het Financiële Dagblad vorige week. Van de omvang van de belangstelling voor kinderopvangorganisaties van buitenlandse partijen is, volgens Ina Brouwer van de MOgroep, geen helder beeld.

Groeimarkt
‘Naar de oorzaak van de belangstelling kan ik alleen maar gissen,’ aldus Brouwer. ‘Kinderopvangorganisaties maken geen enorme winsten of rendementen, dat heeft onderzoek van het ministerie vorig jaar uitgewezen. Wel is er een enorme groei geweest vanaf 2005. Dat is zeker ook te danken aan de dynamiek van de marktsector. Kinderopvang is een groeimarkt en dat trekt investeerders. Ook snelle verdieners kunnen dan geïnteresseerd zijn.’

Leegzuigen
Een branchecode die de financiële normen en waarden vastlegt, moet de mogelijkheid om organisaties op te kopen en leeg te zuigen zoveel mogelijk voorkomen. Echter, een branchecode is niet bindend. ‘Je mag ervan uit gaan dat ondernemers zo’n code als kwaliteitskeurmerk gebruiken,’ zegt Ina Brouwer. ‘Kinderopvang is een open markt, je houdt buitenlandse investeerders niet tegen. We kunnen met onze leden uitgangspunten opstellen voor verantwoord en maatschappelijk ondernemen.’

Publieke sector
Kinderopvang wordt voor 80 procent gefinancierd uit de collectieve sector. Zijn dergelijke private marktontwikkelingen een reden om kinderopvang terug te brengen naar de publieke sector? ‘Dat is een politieke discussie. Maar ik zie tot nu toe dat vraaggestuurde kinderopvang voordelen heeft gehad. De markt is dynamischer en scherper, kan autonoom groeien. De vraag is nu: “Hoe gaan we ermee om?”

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.