Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Pitchen: hoe zeg jij wat je doet?

Wat is een pitch? Een pitch, ook wel een elevator pitch genoemd, is een unieke korte marketingboodschap waarmee jij aan klanten, opdrachtgevers en anderen laat weten wat jij voor hen kunt doen. Een pitch is kort, een pitch is prikkelend, een pitch nodigt uit.
Pitchen: hoe zeg jij wat je doet?

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>

Hoe kun je een pitch gebruiken?

  • wanneer iemand jou vraagt wat je doet (eindelijk heb je een goed antwoord!)
  • als je jezelf voorstelt in een groep of voor een publiek
  • op jouw visitekaartje
  • op de website
  • in het ‘smoelenboek’
  • als ‘professional headline’ in jouw linkedin profiel
  • in jouw twitterbio
  • tijdens het netwerken

In jouw pitch hoeft niet alles te staan wat je allemaal doet. Als je dat probeert krijg je veel te lange zinnen die vaak ontaarden in een saaie opsomming. En dat is juist niet de bedoeling. Zie het als een winkel die ook niet alles wat hij te bieden heeft in de etalage legt. Leg vooral dat in de etalage wat de mensen uitnodigt om naar binnen te gaan, om met jou in gesprek te gaan.

Leef je in, in jouw klanten en weet waarmee jij ze raakt. Gebruik dat in jouw pitch. Gebruik de taal van jouw klanten. Gebruik geen diepzinnige woorden, diepe doordenkers of woordspelletjes (hoe grappig die ook kunnen zijn). Nadeel daarvan is dat het de toehoorder ‘dwingt’ tot diep nadenken. Het risico bestaat dat de toehoorder hierdoor afhaakt. Wat is het probleem van de mensen die jij helpt? Probeer hier eenvoudige, heldere en doortastende woorden aan te geven.

Handige formule
Dit is een handige formule voor een goede pitch:
Ik ……… (hier gebruik je een krachtig werkwoord) mensen (hier noem je de doelgroep zo specifiek mogelijk) die ……… (hier noem je hun probleem) zodat ……… (hier geef je aan wat jouw klant met jouw hulp kan bereiken).

Krachtige werkwoorden
Mijn idee is dat werkwoorden zoals “stimuleren”, “ondersteunen” en “begeleiden” niet de meest krachtige werkwoorden zijn. Het gaat erom dat jouw pitch bij jouw klant een verlangen oproept: ‘dat wil ik ook’. Mooie krachtige werkwoorden zijn: “ik stroop de mouwen op voor…”, “ik organiseer …”, “ik geef…”.

Doelgroep
Dit is een essentieel onderdeel van jouw pitch. Probeer hier zo specifiek mogelijk jouw klanten te benoemen. En bedenk: iedereen = niemand. Mensen willen zich herkennen in jouw pitch: “Even opletten want dit gaat over mij” of “Dit gaat helemaal niet over mij maar over mijn moeder”.

Probleem
Over au en wauw gesproken. Welzijnswerkers willen het vooral leuk te maken. Dat is erg belangrijk maar het ‘wauw’ van jouw oplossing landt pas als je eerst aandacht besteedt aan het ‘au’. De klant wil een erkenning van zijn behoefte/probleem.

Opbrengst
Door jouw pitch af te sluiten met de opbrengst voor de klant (zodat …) beantwoord je de universele vraag van iedere klant: What’s in it for me? Jouw pitch heeft als doel om de ander uit te nodigen om met je in gesprek te gaan. Jouw pitch is daarom gebaat bij een hoge attentiewaarde: de luisteraar wordt ‘hongerig’ en volgt jouw pitch op met de vraag: Dat is interessant, kun je er meer over vertellen?”

Kippenvel
Ik ben ervan overtuigd dat wij, welzijnswerkers, veel kunnen doen aan het verbeteren van onze zichtbaarheid met een goede pitch. Als jouw omgeving weet wat je doet zal het voor hen ook makkelijker zijn om jouw werk te waarderen.

Het liefste zou ik iedereen in het welzijnswerk willen uitdagen om met een goede pitch te komen. Zo één waar je kippenvel van krijgt ;-). Doe je mee? En als je tevreden bent over jouw pitch ding dan nu mee met de Landelijke Pitch Award in Welzijn 2012 en win een iPad! Hier lees je er alles over: Pitch Award

Anneke Krakers (1962) was tot voor kort elf jaar directeur van een welzijnsorganisatie. Nu helpt zij met haar onderneming WelzijnNederland welzijnsorganisaties met hun marketing en profilering zodat zij moeiteloos het geld en de waardering krijgen die ze verdienen. Dit doet zij door middel van workshops, trainingen en de Leergang Welzijnsmarketing. Ook is zij spreker, schrijver en blogger in Welzijn. Volg Anneke op Twitter via @AnnekeKrakers >>

Vorig artikelAapjes kijken
Volgend artikelHet Stockholmsyndroom voorbij
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.