Blog: Ongehinderd Gastvrij

Of mijn hulphond misschien ook wat wil drinken tijdens het wachten. Ik knik en antwoord dat hij alleen Pellegrino drinkt. De dame achter het loket glimlacht breed en even later geniet ik van een lekkere koffie en hij geniet van zijn bakje water.
foto Fotolia

Ergens vorig jaar ontstond het idee om hier nu iets mee te doen. Hoe ga je nu eigenlijk gastvrij om met die mindervalide gast? Hoe spreek je iemand aan die slechtziend of slechthorend is? Mag je hem of haar juist wel of juist niet aanraken? Is het vriendelijk om iemand in een rolstoel te duwen of niet? En hulphonden die zo smekend kunnen kijken, mogen die af en toe een knuffel? En wellicht de moeilijkste, een cognitief beperkte gast, wat doe je daar nu mee?

Klein gebaar

De wereld van ongehinderd gaat om toegankelijkheid van gebouwen in Nederland. De fysieke eigenschappen van een gebouw waardoor wij een gebouw kunnen bereiken en betreden. Zodat je –beperking of niet – er kunt doen wat iedere bezoeker er kan doen. De wereld van gastvrijheid gaat om het verwonderen, het verbazen en betoveren van je gasten. Net dat stapje extra zetten om de dag van een gast, een collega of van een bezoeker net iets mooier te maken. Omdat je weet dat je het daar uiteindelijk voor doet. Voor iedereen, met of zonder beperking.

Glazen deur

Tijdens de eerste pilot van “Ongehinderd Gastvrij”, bij de gemeente Krimpen aan den IJssel, nemen wij het raadhuis onder de loep. De keurmeesters zijn vol lof er is goed nagedacht over dit pand, maar om voor het keurmerk van toegankelijkheid in aanmerking te komen, zijn er wel wat aanpassingen nodig. Zo zijn die glazen deuren niet zo handig voor slechtzienden. Of de steile traptreden naast de ingang, die rechtstreeks de vijver inlopen, ook niet erg handig voor dezelfde doelgroep. Of juist heel handig om van lastige bezoekers af te komen? Het is maar hoe je het bekijkt. Tijdens de training ontdekken wij hoe leuk het is om gasten te verwelkomen in gebarentaal, hoe het is om blind door je gebouw te lopen en hoe belangrijk (en lastig) duidelijke communicatie met cognitief beperkte gasten is.

Groot effect

Ik ben een rollend druk bezet man en slaap regelmatig buiten de deur. Ik check in bij het hotel van vannacht. De deur wordt vriendelijk opengehouden, de dame loopt even om de receptie heen, overhandigt mij de kamersleutel en vraagt of ze mag helpen met mijn bagage. Op de aangepaste kamer is de stoel alvast weg gehaald bij het bureau, zodat ik er bij kan. De gordijnen zijn al dicht, daar kom ik namelijk zelf nooit bij en in de aangepaste badkamer is de douchekop alvast op mijn hoogte gezet en in de hoek staat een bakje water voor mijn hond en wat brokjes. Zo makkelijk kan ongehinderd gastvrij zijn, ik besluit nooit meer ergens anders te boeken.

Misschien vindt u dat ik overdrijf, maar ik voel mij echt speciaal als mensen rekening houden met het feit dat ik in een rolstoel zit en een hulphond bij mij heb. Sterker nog, ik word fan van u en ik vertel het ook aan mijn vrienden.

Van 2 tot en met 7 oktober is het Week van de Toegankelijkheid. Kijk hier voor meer informatie en activiteiten>>

Gerard de Nooij en Niek van den Adel,
initiatiefnemers van Ongehinderd Gastvrij, een sociale onderneming die gaat voor een ongehinderde en gastvrije wereld voor iedereen!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.