Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De kracht van kwaliteit

We moeten onze problemen zelf oplossen. Dat moesten we allang, maar we krijgen daar zoveel hulp bij dat we dat verleerd zijn. En we krijgen vooral veel hulp van duur betaalde hulpverleners. Dat moet anders, tenminste zo waait de wind tegenwoordig. Maar wat doen we met die voorbeelden van goede aanpakken? Die goedkopere vormen van hulp met vrijwilligers?
De kracht van kwaliteit

 

Lees hier meer blogs van MOVISIE >>

Naast de allang bestaande hulpdienst Sensoor met telefoon, chat of e-mail, is er directer hulp bij huis wanneer je problemen of conflicten hebt: de Eigen Kracht Conferentie (EKC) en Buurtbemiddeling (BB). Zelfs de Lieve Pieter-rubriek in de NRC schreef nog onlangs dat je de lokale buurtbemiddeling kan inschakelen als het je zelf niet lukt om een kattenprobleem met de buren op te lossen.

Waarom zijn de Eigen Kracht Conferentie en Buurtbemiddeling zo succesvol? Ik zie twee redenen. Beiden komen opdraven bij ‘probleemdruk’, het probleem moet aanzienlijk of nijpend zijn. En het gaat om een probleem dat mensen niet zomaar zelf kunnen oplossen, waarbij professionele hulp niet mogelijk is of hulp uit eigen kring de voorkeur heeft. Bij BB bijvoorbeeld kan het zijn dat het probleem niet door de politie of woningbouwvereniging op formele gronden opgelost kan worden terwijl bewoners toch veel last van een probleem met buren hebben. Bij de EKC speelt bijvoorbeeld dreigende uithuisplaatsing van een kind, waarbij eerst hulp binnen de familie of vriendenkring gezocht wordt. Beide benaderingen baseren zich op een sterke aanpak, die van bemiddeling.

Een ander krachtig punt is dat zij deze aanpak ook consequent in de praktijk hanteren. Dat doen zij onder andere door kwaliteitsbewaking. De EKC selecteert allereerst de uitvoerders. Die krijgen vervolgens een training. Vervolgens krijgen alle EKC-deelnemers de vraag of zij tevreden zijn en of er voortgang zit in de uitvoering van het opgestelde plan. Bij BB is de aanpak vergelijkbaar en de organisatie monitort de resultaten regelmatig. De resultaten van onderzoek en monitors zijn op de sites van EKC en BB terug te vinden. En deze twee lokale aanpakken worden landelijk beheerd en ondersteund. Dat alles maakte deze twee voorbeelden zo geslaagd.

Veel meer aanpakken uit de sociale sector zouden zo bekend en succesvol zijn als zij met vergelijkbare kwaliteitseisen werken en duidelijk de opbrengsten laten zien. Ik heb expres selectief gewinkeld in het sociale sector aanbod. In de databank Effectieve sociale interventies vind je dit en meer moois. Als je jouw aanpak goed wilt presenteren, begin dan met een heldere beschrijving. De Schrijfwijzer helpt je daarbij. En dan kun je de uitdaging van kwaliteitsontwikkeling prima aanpakken.

Martijn Bool werkt als adviseur bij het programma Effectiviteit en vakmanschap van MOVISIE. Samen met de MOgroep werkt MOVISIE aan de databank Effectieve sociale interventies.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.