Blog: Buurthuis 2.0

Als we met zijn allen willen dat we gezonder gaan eten, dan zou de omgeving gezonder moeten worden. Dat hebben we in Nederland zo met elkaar afgesproken op de Nederlandse voedseltop. Dat zou een verantwoordelijkheid moeten zijn van het sociaal domein. En toch schieten er nog elke maand tientallen fastfoodketens uit de grond. Een oplossing is buurthuis 2.0. Een idee van een nieuw sociaal bedrijf.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

De vorige keer blogde Marcel over het loslaten van zijn dochter >>

Ons grootste probleem is niet de hoeveelheid voedsel, maar de kwaliteit van ons voedsel. Zeker nu ik ook lees (RIVM 2017) dat in 2040 meer dan zestig procent van de Nederland een chronische kwaal heeft (vooral obesitas en diabetes 2). En ik vind daar wat van. Vooral in binnensteden zie je de enorme snackwinkelinvasie. En niet alleen de bekende ketens. Amsterdam is niet de enige plek waar we overdonderd worden door deze hype. Fastfood is ook makkelijk eten, simpel te bewaren. Gefrituurd en ultra bewerkt voedsel gaat nu eenmaal lang mee. Maar niet zo gezond. De negatieve kanten van de te zoute, te vette ongezonde hap vergeten we vaak, omdat de verleiding erg slim gaat.

Ons krokodillenbrein houdt van vies

Natuurlijk, fastfood adverteert ook met frisse salades naast je ‘Tasty Burger’. Maar groente is toch iets minder ‘Tasty’ volgens ons krokodillenbrein. Ons brein vindt zout, zoet en vet megalekker. En dan ook vooral de geuren van dat, meestal gebakken, voedsel. Die geuren gaan rechtstreeks onze hersenstam binnen en enkel door onze neus dicht te knijpen kunnen we de verleiding weerstand. Kunnen ruiken is ook het enige zintuig wat we niet kunnen ‘afsluiten’ van de wereld om ons heen. We kunnen kijken, en niet zien, we kunnen horen, en niet luisteren, we kunnen likken, en niet proeven. Geur dringt door, duikt als enige meteen je krokodillenbrein in, gaat naar je hersenstam. Altijd. En dat weten de marketeers, de fastfoodketens, en de bakker op de hoek uiteraard als geen ander.

Kan het bedrijfsleven de rol van de gemeente overnemen?

Bijna iedereen probeert gezond te eten, maar op de een of andere manier lukt het de fastfoodketens ook om in ziekenhuizen en scholen hun winkeltjes te openen. Juist op plekken waar gezond eten essentieel is. Het maatschappelijk betrokken bedrijf Yes We Do! wil een alternatief bieden. Een gezonde snack. Een lekkere snack. Hiervoor willen ze duurzame kiosken inzetten als buurthuis 2.0. En het liefst in wijken waar gezond biologisch eten belangrijk is. Als een heerlijk alternatief. Voor normale prijzen. En het mooie aan dat concept is dat er mensen gaan werken met afstand tot de arbeidsmarkt. De taak van buurthuis 2.0 is ook om een verbinding te leggen met de inwoners, juist in wijken waar een gezonde leefstijl speelt. Het zou fantastisch zijn als diverse gemeenten dit initiatief omarmen. Dat zou echt vernieuwend zijn.

Neem anders eens een kijkje op www.yeswedo.nu voor het concept of www.minimono.nl om zo een buurthuisje 2.0 te zien.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.