Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Amerikaans succes

Lieve lezer, vandaag schrijf ik mijn blog voor jou op Schiermonnikoog. Ik ben hier met man en moeder om een paar dagen uit te waaien. En dat is hard nodig. Ik heb namelijk het afgelopen weekend twee lange dagen geluisterd naar een keur aan Amerikaanse en Engelse sprekers op het National Achievers Congres in de RAI in Amsterdam.
'Wij zijn vaak te onzeker over ons succes'
'Wij zijn vaak te onzeker over ons succes'

Even een rijtje namen zodat jullie weten waar ik het over heb: Les Brown, Cheri Tree, JT Foxx, Andy Harrington, Gerry Robert, Robert Kyiosaki … Ken jij ze? Je mag gerust ‘nee’ zeggen want ik kende ze ook niet. Maar wat mij wel duidelijk werd is dat het in de wereld van het ondernemerschap, grote namen zijn. Waarom? Omdat ze zeer succesvol zijn.

Wat mij het meeste opviel en wat ik graag met je wil delen is dat ze hun succes niet onder stoelen of banken steken. Iedere spreker deed uitgebreid zijn of haar verhaal over de resultaten die ze hebben bereikt met hun klanten. Ze onderstreepten dit met vette testimonials van klanten. En alsof het allemaal niet op kon werden hun omzetcijfers (miljoenen) vrijelijk met de duizenden mensen in de zaal gedeeld. Door op die manier hun succes te onderbouwen werd het geloofwaardig.

Het viel mij op, omdat het zo in schril contrast staat met de manier waarop wij welzijnswerkers duidelijk zijn over ons succes. Wij zijn vaak te onzeker over ons succes. We starten dan maar weer een onderzoek naar best practices of voeren een kosten-baten-analyse uit. Daarnaast zit onze bescheidenheid ons in de weg. Want natuurlijk hebben wij ook successen maar staan wij zelden op grote podia voor duizenden mensen om dit met hen te delen. En met testimonials zijn we ook veel te voorzichtig. We laten ons tegenhouden door privacyoverwegingen. Maar dat is vaak onze eigen belemmering omdat tevreden klanten ook aan ons bereid zijn testimonials te geven. Natuurlijk hebben wij ook fans.

Nou hoeven wij natuurlijk niet van die Amerikanen te worden maar een beetje meer duidelijk zijn over ons succes zal ons goed doen. Zelf heb ik mij in ieder geval op Schier voorgenomen dat ik vanaf nu nog duidelijker wil zijn over wat ik met klanten heb bereikt en daarmee al mijn klanten de erkenning geven dat ze een goede keuze hebben gemaakt!

Hartelijke groet vanaf een winderig Schier,
Anneke

Vorig artikelWat betekent zorgmarketing voor jou?
Volgend artikelWelzijnswerk in Polen
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Wat een goed idee!!
    We zijn als welzijnsmedewerkers inderdaad vaak te bescheiden om te benoemen welke resultaten er geboekt worden. Je hoort het soms wel van de cliënten zelf, maar vaak wordt het dan nog weggewuifd door medewerkers door te zeggen dat men (de cliënt) het zelf heeft gedaan. Wat natuurlijk ook de kracht van welzijnswerk ís: de cliënt zelf laten doen wat hij/zij nog kan.
    Ik neem mij voor om allereerst hier zelf bewust van te zijn en ten tweede om dit ook meer naar mijn collega’s en anderen te uiten. Een derde stap zou kunnen zijn om cliënten en of mantelzorgers zelf te vragen naar hun mening en gevoelens.
    Hannah Roerig
    Welzijnscoördinator in de ouderenzorg

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.