Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Bijna helft van toekenning toeslagen gaat fout

De Wet Awir, die toeslagen zoals de huurtoeslag en de zorgtoeslag regelt, schiet ernstig tekort. Bij 40 procent van de 1,2 miljoen mensen die recht hebben op toeslagen is er iets fout gegaan bij het verstrekken van de toeslag. Mensen met een minimuminkomen komen onder het bestaansminimum terecht. De zorgtoeslag moet worden afgeschaft.
Bijna helft van toekenning toeslagen gaat fout

Door Carolien Stam – Er moet een gegarandeerde maximale toeslag komen voor mensen die onder de Awir-maatregelen vallen. Het rondpompen van geld via de zorgtoeslag moet afgeschaft worden. Dat schrijft de Landelijke Organisatie van Sociaal Raadslieden (LOSR/MOgroep) in een eigen evaluatie van de Wet Awir (Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen).

Worstelen
Volgens cijfers van de LOSR worstelden in 2007 440.000 huishoudens met 313 miljoen euro aan te weinig uitgekeerde huurtoeslag of een terugvordering wegens teveel ontvangen huurtoeslag. 40 Procent van de 1,2 miljoen mensen die recht hadden op huurtoeslag, kregen te weinig voorschot of moesten achteraf veel terugbetalen. Bij 120.000 huishoudens ontstond een schuld van 1000 euro of meer. Aan 72.000 huishoudens is tussen de 500-1000 euro te weinig huurtoeslag uitgekeerd. Dat zijn flinke bedragen voor wie van een minimuminkomen leeft. Dezelfde problemen doen zich voor bij de zorgtoeslag en de kinderopvangtoeslag.

Euro
De Wet Awir wordt door het kabinet geëvalueerd. De sociaal raadslieden van de LOSR/MOgroep Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening trekken daarom aan de bel over de manier waarop het kabinet met de Wet Awir om wil gaan. De voorgestelde oplossingen van het kabinet zullen de problemen niet oplossen, vindt de LOSR. Uit onderzoek gebaseerd op de dagelijkse praktijk van de sociaal raadslieden, blijkt dat de Awir juist veel burgers in de problemen brengt. De Awir raakt vooral mensen met een laag inkomen bij wie iedere euro telt.

Invullen
Volgens de LOSR moet het kabinet de belofte uit 2006 aan de Kamer nakomen. De Belastingdienst/Toeslagen moet burgers helpen door inkomensgegevens in vooringevulde formulieren te verwerken. Dat voorkomt veel ellende met invullen en foute gegevens. Daarnaast moeten mensen met een minimuminkomen altijd de maximale toeslagen krijgen, ook als de huishoudsituatie wijzigt, stelt LOSR. Nu raken deze mensen steeds in de problemen als ze trouwen, scheiden, gaan samenwonen of kinderen krijgen. Door wijzigingen in de huishoudsituatie verliezen ze het recht op de maximale huur- en zorgtoeslag, terwijl hun inkomen nog steeds op bijstandsniveau ligt.

Rondpompen
De sociaal raadslieden pleiten ook voor afschaffing van de zorgtoeslag omdat het alleen geld ‘rondpompt’. De raadslieden willen een verlaging van de basispremie zorgverzekering in ruil voor een inkomensafhankelijke ZVW-premie. Nu verstrekt de Belastingdienst/Toeslagen aan meer dan 5 miljoen huishoudens één of meerdere zorgtoeslagen. Dat aantal stijgt steeds verder.

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
hier aanmelden. 

Bron: MOgroep

5 REACTIES

  1. In mijn praktijk als gespecialiseerd verzorgende heb ik meerdere gevallen meegemaakt. Vooral het moeten terugbetalen is heel lastig. Ook voor een visueel beperkte client hebben de vele brieven voor veel onduidelijkheid gezorgd. De uitstraling van de brieven hebben een informatief karakter er wordt te weinig benadrukt dat het hier om een maatregel gaat. En door de hoeveelheid brieven met een kleine wijziging is de chaos snel ontstaan. Een chaos die weer door de mantelzorger of ondersteuner moet worden opgelost.

  2. Lees alle reacties
  3. We hebben te veel regels en te veel regelaars.
    Daar gaat het fout.
    Deze regelaars papierschuivers houden deze zaak in stand voor eigen belang.
    Hel de burger maar niet de belang hebbende regelaars dit zou veel elende voorkomen.
    Leve de burocratie DDR achtige situaties in Nederland.
    Sjappo Burger en maar betutteld worden.
    Wat wel goed gaat is de buitensporige vergoedingen aan de top Bouw zorg instellingen Zalm en de andere ex politici uit het verleden allen de Graaff deze wordt nu angstvallig vermeden.
    Dapper he zakkevulles

  4. Het is te simpel om de uitvoering door Belastingdienst/Toeslagen de schudl te geven. Als er al sprake is van een schuld dan ligt die bij de politiek. Ongveer elk jaar wordt er wel een regeling gewijzigd of een nieuwe bijverzonnen. Tijd voor evaluatie is er niet. Niet Goed? Nieuwe regeling!
    Aandacht voor de uitvoerders is er niet of nauwelijks. Staatssecretaris de Jager is de eerste bewindspersoon die het voor zijn ambtenaren heeft opgenomen. Hulde!
    En de kwaliteit van d euitveoring schiet omhoog. Weet ik uit eighen ervaring want ik heb een jaar daar aan meegewerkt. Met veel plezier. En ik weet hoeveel medewerkers hun uiterste best doen om alles zo snel en zo goed als mogelijk ronmd te brieden. Maar dan staat steeds de ingewikkeldheid van de regelgeving een soepele uitvoering in de weg. Conclusie: hoe meer regels met uitzonderingen voor bepaalde doelgroepen des te meer de kwaliteit van de uitvoering daaronder te lijden heeft!

  5. Geachte ontvanger,
    Uit mijn praktijk blijkt ook (vele malen) dat er het nodige misgaat.
    Het schort aan informatie naar de burgers.
    Die is er wel, maar veel te onduidelijk.
    Er wordt wel gewezen op de verantwoordelijkheid van toeslagontvangers om hun gewijzigde gegevens door te geven maar velen weten niet eens welke info er van belang is voor de diverse toeslagen.
    Ja, hoogte van inkomen daarbij kan iedereen zich wel iets bij voorstellen.
    Maar bv bij overlijden partner is dat een heel ander verhaal.
    Zo was mij bekend (en heb ik mijn klanten ook verteld) dat de toegekende toeslagbedragen in 2009 wel eens veel te hoog zouden kunnen zijn.
    De dienst toeslagen informeert ook.
    Maar wel in een (wederom) onduidelijke brief in oktober 2009.
    Op dat punt is veel leed al geschiedt. (lees teveel toeslag ontvangen en terugbetalen)
    Bovendien heeft wijzigen dan nog maar weinig zin met een verwerkingstermijn van van 8 weken.
    Bovendien is er ook veel te weinig aandacht voor het gegeven dat een toeslag ABSOLUUT GEEN INKOMEN is.
    Mensen met een (veelal) laag inkomen zien dat wel zo.
    Wat wel gezegd kan worden is dat er een soepel terugbetalingsregime is.
    De automatische continuering ziet de overheid als een service.
    Mooie service als je (meer dan eens)
    € 2000 betaald in 2009 om er vervolgens een schuld van € 2000 van te maken in 2010.
    Gewoon elk jaar opnieuw bekijken en aanvragen.
    In de huidige georganiseerde vorm komt aan dit drama nooit een eind.
    Sorry voor de lengte van verhaal, maar het is niet korter.
    Vriendelijke groet
    C Savelkoul

  6. Waarom moet de zorgtoeslag afgeschaft worden?
    Wordt het niet eens tijd dat wij van de uitvoerende instanties kunnen verwachten dat zij hun werk goed doen? Daar worden ze toch ook voor betaald. Nu is voor de zoveelste keer de minima de dupe.
    Zorgtoeslag is voor mensen met een weinig inkomen, nu moeten die er weer aan geloven.
    Hetzelfde met de compensatie komt ook niet bij de mensen die al 25 jaar of langer chronisch ziek zijn.
    Laten ze de eigenbijdrageregeling voor verzekerden maar afschaffen, want dat is geld rondpompen!!!!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.