Bedrijfsmatig werken botst met inzet hulpverleners

Het streven naar bedrijfsmatig werken botst met de inzet en betrokkenheid waarmee artsen, agenten, maatschappelijk werkers, onderwijzers, artsen en agenten hun werk willen doen, stelt cultuursocioloog Gabriël van den Brink. Bestuurders in de publieke sector moeten leren regels, protocollen en getallen los te laten en te vertrouwen op professionals.
Bedrijfsmatig werken botst met inzet hulpverleners


Volgens cultuursocioloog Van den Brink is er een fundamenteel conflict in

de publieke dienstverlening. In zijn oratie ter gelegenheid van zijn benoeming

tot hoogleraar maatschappelijke bestuurskunde stelt hij dat modernisering heeft

geresulteerd in een hoge mate van betrokkenheid en zelfwerkzaamheid bij

dienstverleners. Zij willen zich richten op de specifieke behoeften van de

cliënt en leggen hoge normen aan. Tegelijkertijd echter brengt moderniteit

rationalisering en uniformering mee. Er worden steeds preciezere richtlijnen

uitgevaardigd en efficiëntie is een heilig huisje. Het resultaat zijn vele

burn-outs, een afname van de kwaliteit van de dienstverlening en het slecht

functioneren van het bestuur.

Beste inzicht

Van den Brink pleitte daarom vandaag voor een nieuwe bestuursfilosofie.

‘Een filosofie die minder strak aan regulatie hecht en de professional de ruimte

biedt het werk volgens beste inzicht te kunnen verrichten, zodat ook recht wordt

gedaan aan de complexiteit van de taak.’

Kunst

Een baan als onderwijzer, arts of maatschappelijk werker is in Van den

Brinks ogen geen gewone betrekking, maar een vorm van beroepsuitoefening die nog

het meest lijkt op ‘kunst’. Een vak waarvoor talent, kennis, een juiste

mentaliteit en ervaring nodig is. Als voorbeeld noemt Van den Brink de agent die

repressieve, normatieve, responsieve en communicatieve vaardigheden nodig heeft

en die zelf zal moeten oordelen welke methode het meest verstandig is in de

gegeven situatie.

Geen bedrijf

Minder regels dus en meer vertrouwen in professionals ook als het om beleid

gaat. De publieke sector dient niet te worden aangestuurd als een bedrijf, ook

al heeft dat in het verleden zeker winst opgeleverd in termen van kosten en

baten. Via kaderwetten en kwaliteitsmaatstaven kunnen zich rijkere en meer

flexibele vormen van dienstverlening ontwikkelen die beter bij de situatie van

cliënten en professionals aansluiten, aldus de nieuwe hoogleraar.

Veiligheidsregime

Ook de vraag waarom managers zo nadrukkelijk op controle inzetten, wil hij

onderzoeken. Uit angst de zaak niet langer onder controle hebben, klampen

managers zich vast aan regels, protocollen en getallen. In de maatschappelijke

bovenlaag lijkt zich een nieuw veiligheidsregime te nestelen omdat het aan

innerlijke zekerheden ontbreekt.

Lees ook:


portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search/tsge_portlet_zw_searchchannelId/20107/tsge_portlet_zw_searchitemId/52703/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tgse_page_search_results/index.html”

target=_blank>Socioloog Gabriël van den Brink pleit voor actiever burgerschap:

‘Oplossingen komen niet meer uit Den Haag’
//12 FEB 2003

Meer weten? Lees dan ook de
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
target=_blank>Door hier te klikken leest u de laatste

editie
.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.