Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Innoverende gemeente worstelt met transities

De gemeente Hulst won vorig jaar de Innovatie Award van Gemeente.nu. Maar hoe innovatief Hulst ook is, er is nog steeds onduidelijkheid over nieuwe zorgtaken. ‘We wachten nog op gegevens van inwoners.’
Met de dienstencheques in Hulst worden allerlei klussen in en rond het huis gedaan.
Met de dienstencheques in Hulst worden allerlei klussen in en rond het huis gedaan. - Foto: ANP XTRA

De inwoners van Hulst maken gebruik van dienstencheques. Met deze cheques worden allerlei klussen in en rond het huis gedaan voor 15 euro per 2 uur. Inwoners in een re-ïntegratietraject of van de sociale werkvoorziening voeren de opdracht uit. Met dit project 'Hulst voor Elkaar' won de gemeente  vorig jaar de Innovatie Award van Gemeente.nu.

Dienstencheque

Sinds de start van Hulst voor Elkaar zijn er met 2700 cheques ruim 600 klussen geklaard door inwoners die een uitkering krijgen, vooral in de grote kern van de gemeente. Meestal gaat het om een eenmalige klus, vaak in de tuin. Maar ook klussen rond het huis of hulp bij verhuizingen komen voor.

Ken jij die ene fantastische sociaal werker die zich onderscheidt met een duidelijke visie en die innovatief denkt en werkt? Meld deze topper dan aan voor de verkiezing van Sociaal Werker van het Jaar 2014! Lees hier meer >>

Zorgtaken

Met die innovatieve instelling gaat Hulst ook de nieuwe zorgtaken op zich te nemen. Althans, dat wil de gemeente graag, maar alsnog is er heel veel onduidelijk. De gemeente wacht bijvoorbeeld nog op de gegevens over inwoners die de zorg nodig hebben vanaf 1 januari 2015, vertelt beleidsmedewerker Anita van den Brande van de afdeling Samenleving aan Gemeente.nu.

Gegevens

'De overheid vraagt nogal wat van gemeenten', zegt Van den Brande. 'We hebben hier geen ervaring mee, het gaat om veel meer zorgaanbieders dan nu het geval is. Er wordt fors bezuinigd en de NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats red.) missen we. Daarnaast is er overgangsrecht en moet dit alles op korte termijn geregeld worden. Eigenlijk is het onverantwoord.' Van den Brande wil geen zwartkijker zijn, maar 'uitdagend' is het wel.

Huishoudelijke hulp

De gemeente heeft slechts globale gegevens tot haar beschikking. De lijst met persoonsgegevens komt volgens de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) in augustus naar buiten, maar Van den Brande is daar niet gerust op. 'De ervaring met de huishoudelijke hulp leert dat het ook november kan worden. Terwijl we de inkoop op korte termijn rond moeten hebben.'

Begeleiding

Het is alle hens aan dek in Hulst. Er wordt momenteel nagedacht over het combineren van huishoudelijke hulp en begeleiding. Ook worden er plannen ontwikkeld voor het leveren van structureel schoonmaakwerk door mensen die in een re-integratietraject zitten. In een kleine pilot hebben stagiairs meegelopen met thuishulpen in de hoop op een reguliere baan.

Participatiewet

Of de Participatiewet helpt meer inwoners aan de slag te helpen, is de vraag. 'We hopen dat het helpt.' Van den Brande erkent dat het steeds vaker is, wat ze krijgt te horen van ambtenaren die dicht bij het vuur zitten. Of er werkelijk iets terecht komt van al die mooie vergezichten is de vraag. 'Dat weten we pas als we het doen.'

Zorg + Welzijn is veranderd! Heb je het al eens gelezen? Blader hier een van onze nieuwe nummers door >>
En we hebben een mooi aanbod voor je: nu meer dan 40% korting op een abonnement >>

Nico van Wijk

Eén reactie

  • w.m.f. Kelders

    schoonmaakbedrijven nemen zorgtaken over terwijl zij geen enkel bevoegd of fatsoenlijk opgeleid personeel hebben zij hebben maar een zoegtaak an dat is het maken van zoveel megelijek winst mnet zo wijnig mogelijke inzet van personeel

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden